ایران و توسعه توانایی نظامی هسته ای

© REUTERS / Jim Bourgکاخ سفید
کاخ سفید - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مونیز: تحقیقات دانشمندان ایرانی چیزی خارج از توافق برجام نیست.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «یورونیوز»، ارنست مونیز، وزیر سابق انرژی آمریکا با اشاره به گزارش های پی در پی آژانس بین المللی اتمی تاکید کرد که ایران تاکنون از توافق هسته ای سال 2015 عدول نکرده است.

مونیز که در فرآیند مذاکرات هسته‌ای حضور داشت، گفت:«الزامات مشخصی برای ایران به مدت 15 سال درنظر گرفته شده که این مرحله مورد نظارت سختی قرار دارد. انتظار می رفت بتوانیم در این 15 سال روابطی مبتنی بر اطمینان در حوزه توافق هسته‌ای ایجاد کنیم».

گزارشی که دستگاه امنیتی آمریکا به تازگی در سنا ارایه کرده نیز نشان از آن دارد که ایران تاکنون هیچ فعالیتی خارج از برجام انجام نداده است. دن کوتس مدیر اطلاعات ملی آمریکا و جینا هاسپل رئیس سازمان سیا در نشست هفته گذشته کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا، به سناتورهای کنگره گزارش دادند که براساس اطلاعات آنها، ایران همچنان به برجام پایبند است و درحال حاضر این کشور به دنبال توسعه توانایی نظامی هسته ای خود نیست.

براساس این گزارش، مدیران ارشد نهادهای اطلاعاتی آمریکا درحالی پایبندی ایران به توافق اتمی را تأیید می کنند، که عدم اطمینان به پایبندی ایران یکی از دلایل خروج دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از توافق هسته ای در ماه مه سال گذشته بوده است.

در همین ارتباط، فدریکا موگرینی مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز به تازگی در پی ثبت نهاد مالی اروپا با ایران تاکید کرده بود که مطابق 13 گزارش سازمان انرژی اتمی، ایران در چارچوب توافق هسته‌ای عمل کرده و به آن پایبند است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала