مقر اینس تکس در پاریس خواهد بود

© REUTERS / Charles Platiauپاریس پایتخت فرانسه
پاریس پایتخت فرانسه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تأسیس نهاد مالی «اینس تکس» جهت حمایت از مبادلات تجاری به پایان رسیده است.

به گزارش اسپوتنیک، ژان ایو لو دریان وزیر امورخارجه فرانسه روز 31 ژانویه اعلام نمود که مقر نهاد مالی «اینس تکس» که یک نوع سازوکار مالی اروپا و ایران جهت انجام محاسبات با تهران است در پاریس قرار خواهد داشت.

وی در کنفرانس مطبوعاتی پس از پایان دیدار غیر رسمی  وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بخارست گفت:«ما با وزیر امور خارجه آلمان  و وزیر امور خارجه بریتانیا خرسندیم اعلام کنیم که تأسیس نهاد مالی «اینس تکس» جهت حمایت از مبادلات تجاری به پایان رسیده است. مقر این نهاد در پاریس قرار خواهد داشت و سه کشور ما سهامداران این نهاد مالی خواهند بود».

به گفته منبعی در بروکسل، سازوکار مالی با ایران برای دورزدن تحریم های آمریکا به عنوان یک ساختار خصوصی به ثبت خواهد رسید. این ساختار در فرانسه مستقر خواهد شد و نماینده آلمان ریاست آن را عهده دار خواهد بود و انتظار می رود بریتانیا سرمایه گذار اصلی باشد.

این سازوکار با تلاش آلمان، فرانسه و بریتانیا ایجاد شده است و سازمانی قانونی و در مطابقت کامل با قوانین فرانسه عمل خواهد کرد.

کلمه INSTEX مخفف Instrument in Support of Trade Exchanges یا همان «ابزار پشتیبان فعالیت‌های تجاری» است. طبق اطلاعاتی که NDR به دست آورده است، پاریس میزبان کانال مالی است و یک بانکدار برجسته آلمانی هم مسئولیت آن را بر عهده دارد. بریتانیا هم رئیس هیئت نظارت است و از هر کدام از این کشورها هم یک نفر از وزارت امور خارجه حضور خواهد داشت. دیگر کشورهای اروپایی هم می‌توانند به این سه‌کشور بپیوندند.

پاریس آماده است ایران را مشمول تحریم های جدی کند - اسپوتنیک ایران
پاریس آماده است ایران را مشمول تحریم های جدی کند

این ابزار به بانک‌ها این امکان را می‌دهد که به رغم تحریم‌های آمریکا با ایران همکاری داشته باشند اما به زعم اروپایی‌ها چنین اقدامی چندان آسان نخواهد بود.اما اتحادیه اروپا ایجاد این کانال را به منزله پیامی برای تهران و واشنگتن تلقی می‌کند. این کانال مالی، در مرحله نخست اقلام غذایی و دارویی و ابزار پزشکی را در بر می‌گیرد و می‌تواند دامنه فعالیت آن گسترش یابد.

هدف از سازماندهی این سازوکار حمایت از شرکت های اروپایی در حال همکاری اقتصادی و تجاری با ایران در مقابل تحریم های آمریکا و جلوگیری از اجرایی شدن جریمه ها در رابطه با شرکت های اروپایی است. به  عقیده نمایندگان سه کشور آلمان، فرانسه و بریتانیا، ایجاد چنین ساختاری پس از خروج آمریکا از برجام ضروری شد. دونالد ترامپ پس از خروج از برجام اعلام کرد که تحریم های شدیدتری علیه ایران وضع خواهند شد که بخش نفت و یکسری دیگر از عرصه های اقتصادی ایران را هدف قرار می دهند.

دونالد ترامپ درماه مه سال 2018 از برجام خارج شد. وی احیای تحریم های گذشته و وضع تحریم های مکمل علیه ایران را اعلام کرد و افزود کشورهایی که با ایران به همکاری تجاری ادامه بدهند نیز شامل تحریم خواهند شد. بخشی از تحریم های آمریکا علیه ایران آمریکا 7 اوت سال 2018 اجرایی شد. واشنگتن اعلام کرد قصد دارد صادرات نفت ایران را به صفر برساند و از خریداران  نفت ایران خواست از اینکار خودداری ورزند. روز 5 نوامبر تحریم های نفتی آمریکا علیه ایران اجرایی شد. واشنگتن در خصوص کشورهای چین،هند،ایتالیا،یونان،ژاپن، کره جنوبی، تایوان و ترکیه معافیت های موقت از تحریم نفتی اعلام کرد

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала