گزارش و تحلیل

بهای کشمکش ایران و لهستان چقدر است؟

© AP Photo / Alik Kepliczبهای کشمکش ایران و لهستان چقدر است؟
بهای کشمکش ایران و لهستان چقدر است؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در این باره بحث می شود که آیا کنفرانس ورشو به وجهه لهستان در عرصه بین المللی آسیب خواهد رساند؟ تلفات خاص کارآفرینان لهستانی در سایه این بحث ها قرار دارند.

اسپوتنیک — تصمیم آمریکا مبنی بر تشکیل کنفرانس در باره خاورمیانه در ورشو (13 و 14 فوریه) پرسش های بسیاری را مطرح کرد. چه کسانی به پایتخت لهستان می آیند و اگر روسیه و نمایندگان مسئول اتحادیه اروپا در آن شرکت نکنند و مهمتر از همه، ایران، یکی از مهمترین بازیگران منطقه خاورمیانه حضور نیابد هدف سازماندهندگان چیست؟

در همین حال، تلفات خاصی از کارآفرینان لهستانی که تاکنون با موفقیت با ایران همکاری کرده اند، در سایه این بحث ها قرار دارند. و آنها هم اینک وجود دارد. اولین شرکت لهستانی که در نتیجه اختلاف لهستان و ایران در مورد کنفرانس خاورمیانه ورشو ضرر دید Pol-Inowex از لوبلین بود. این شرکت در انتقال تولید سلول های فتوولتائیک برای پنل های خورشیدی در عمان مشغول به کار بوده است، اما به دلیل ملاحظات سیاستی، آلمانی ها قراردادی به ارزش بیش از ده میلیون یورو را گرفتند.

بیانیه وزارت خارجه آمریکا درباره نشست لهستان - اسپوتنیک ایران
بیانیه وزارت خارجه آمریکا درباره نشست لهستان
بارتوش اسویدرک Bartosz Sviderek سرپرسد این شرکت درباره این قضیه به Sputnik چنین گفت:

دیپلماسی ما بسیار غیرمسئول بود، بیانیه های مختلف در ارتباط با تشکیل کنفرانس خاورمیانه در لهستان داده شد. من نمی خواهم قضاوت کنم که آیا این کنفرانس ضروری است یا خیر، اما دیپلماسی باید عمل کند و چاپوتُوویچ Chaputovich وزیر خارجه ما سخن بسیار نگران کننده در مورد ایرانیان گفته بود. چه کسی آن را دوست دارد؟ ایرانی ها مردم پرافتخار هستند، مانند هر مردم دیگر. آنها گفتند که از آنجایی که یک شرکت آلمانی مشابه وجود دارد که برای همین کار همین پول را می گیرد، آنها نمی خواهند با یک شرکت لهستانی کار کنند. اما ما روی این پروژه برای چند ماه کار کردیم. اظهارات ناشایست وزیر ما برای ایرانیان باعث شکست قرارداد با شرکای ایرانی شد.

وزیر گفت: "ایران یک مشکل است…، "ایرانی ها از زبان استفاده می کنند که برای ما سخت است".

این برای اولین بار نیست که بازرگانان لهستانی به دلیل اقدامات دولت کشورشان ضرر متحمل می شوند. پیش از این، تحریم های علیه روسیه، بسیاری از شرکت های کشاورزی را که مواد خوراکی به روسیه را صادر می کردند، دچار ورشکستگی کردند. در مجموع، طبق گفته متخصصان، اقتصاد لهستان سالانه 3 میلیارد دلار ضرر می بیند. پیوستن لهستان به تحریم های ضد ایرانی آمریکا نیز هیچ خوشبختی را به ارمغان نیاورده است.

بارتوش اسویدرک افزود: شرکت ما از زمان تاسیس خود در 1991 در بازار ایران کار می کند. ایرانیان خوب کار می کنند. حتی زمانی که تحریم ها اعمال، ما همچنان در رشته های که تحت تحریم قرار نداشتند، همکاری می کردیم. در فعالیت های ما دوره هایی بود که قرارداد های منعقده با ایران 70 درصد گردش مالی را تامین می کردند. این شرکت توسعه می یافته، ما بیشتر و بیشتر مالیات را به بودجه پرداخت می کردیم، و مردم بیشتر و بیشتری با کار تامین می شدند. اما دولت منافع ما را حفظ نمی کند. من فکر می کنم خوب بود اگر یک سازمان وجود داشته باشد که کارآفرینان را متحد کند که بتواند منافع ما را نمایندگی کند. به عنوان مثال، همانطور که در آلمان است، یک تاجر حتما باید عضو اتاق بازرگانی باشد که از امکانات فراوان برخوردار است.

بارتوش اسویدرک در پایان گفت: خوب بود، اگر مقامات لهستانی درباره آنچه را که گفتند، فکر می کردند. وقتی کسی را مورد آزار و اذیت قرار می دهیم، این گفته ها به مخاطب منتقل می شود و پس از آن شما باید دشواری پیامدها را تحمل کنید.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала