تصویب کنوانسیون رژیم حقوقی خزر در قزاقستان

© Sputnik / MURAD ORUJOV /  مراجعه به بانک تصاویر تصویب کنوانسیون رژیم حقوقی خزر در قزاقستان
تصویب کنوانسیون رژیم حقوقی خزر در قزاقستان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نمایندگان مجلس سنای قزاقستان کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر را به تصویب رساندند.

دریای خزر در انتظار پروژه های جدید - اسپوتنیک ایران
داده نمایی
دریای خزر در انتظار پروژه های جدید
به گزارش اسپوتنیک، قبلاً در اواخر دسامبر 2018  کنوانسیون خزربه تصویب مجلس نمایندگان پارلمان قزاقستان نیز رسیده بود.
کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر پس از 20 سال مذاکرات، روز 12 اوت 2018 در نشست سران روسیه، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان و ایران در شهر آق تاو قزاقستان امضا شده است.
هدف این کنوانسیون تعریف حقوق و وظایف کشورهای حاشیه خزر در بهره برداری از این دریا از جمله آب، بستر، معادن، ذخایر طبیعی و حریم هوایی بر فراز آن اعلام شده است.
اصول فعالیت کشورهای ساحلی در خزر احترام به حق حاکمیت، تمامیت ارضی، استقلال و برابری این کشورها ، عدم توسل به زور یا تهدید به آن، احترام متقابل، همکاری و عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر ذکر شده است.
همچنین اصل بهره برداری از خزر در راستای اهداف صلح آمیز و تبدیل این دریا به ناحیه صلح ، حسن همجواری، دوستی، همکاری و حل همه اختلافات از راه های صلح آمیز در نظر گرفته شده است.
طبق کنوانسیون، حوضه دریای خزر به آبهای داخلی تقسیم می شود که پهنای آن باید از 15 میل دریایی تجاوز نکند. پهنای نواحی ماهیگیری 10 میل دریایی در مجاورت آبهای ساحلی هر کشور بوده و آبهای خزر در مالکیت مشترک باقی می ماند. هر کشور در ناحیه ماهیگیری خود از حق انحصاری بهره برداری از آبزیان خزر برخوردار خواهد بود.
ظبق کنوانسیون کشورهای حاشیه خزر می توانند در کف این دریای کابل ها و خط لوله ها نصب کنند و همچنین متعهد می شوند از محیط زیست دریای خزر و عناصر اجزای آن دفاع و حراست کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала