آیا مشکلات ایران از مخالفت با امریکا و اسرائیل ناشی نشده است؟

© Flickr / Rafael Roblesآیا مشکلات ایران از مخالفت با امریکا و اسرائیل ناشی نشده است؟
آیا مشکلات ایران از مخالفت با امریکا و اسرائیل ناشی نشده است؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
معاون سابق شورای امنیت ملی ایران از تشدید مشکلات اقتصادی ‌بعد از اجرای برجام‌ سخن گفت.

نظر یک سیاستمدار ایرانی درباره توطئه های آمریکا و عاقبت کانال مالی اروپا - اسپوتنیک ایران
نظر یک سیاستمدار ایرانی درباره توطئه های آمریکا و عاقبت کانال مالی اروپا
به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، معاون دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی گفت: بعد از گذشت شش سال از برجام این سؤال مطرح است که با زیر گردن نهادن خواسته‌های اروپا و امریکا، آیا توسعه اقتصادی ایران بهبود پیداکرده و وضعیت معیشتی مردم بهتر شده یا وضعیت حاکم نسبت به گذشته بدتر شده است؟
علی باقری شامگاه چهارشنبه درقم اظهار داشت: در مسائل سیاسی موجود در کشور دو نوع نگاه متضاد وجود داشته که نگاه سیاسی نخست ناظر به نگاه امام راحل و ورود دین به حاکمیت است و نگاه دوم نیز نگاه غیر امام راحل و ناظر به ایالات‌متحده امریکا است.
وی افزود: از ابتدای انقلاب اسلامی نزاع فکری بین این دو نوع نگاه متفاوت وجود داشته و انقلابی ماندن حوزه علمیه نیز از این منظر از اهمیت ویژه‌تری برخوردار است، عده‌ای معتقدند تمام مشکلات ایران به دلیل مخالفت سیاست خارجی ایران با آمریکا و اسرائیل ناشی شده و اگر این سیاست کنار گذاشته شود درهای توسعه و رونق اقتصادی به روی کشور گشوده می‌شود.
معاون دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی عنوان کرد: واقعیت مسئله این است که در هرکجا که سیاست خارجی ایران باسیاست‌های امپریالیستی مخالفت کرده و در برابر آن ایستاده موفقیت و پیشرفت‌های بیشتری را به دست آورده است. عامل اصلی پیروزی و موفقیت ایران در مسئله جنگ 8 ساله باورهای دینی و نگاه‌های برخاسته از دین بود.
عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با اشاره به مبحث جبهه مقاومت اسلامی ابراز کرد: بسیاری از شهدای مدافع حرم به‌صورت داوطلبانه در برابر دفاع از حریم اهل‌بیت(ع) راهی سوریه و عراق شده‌اند که دراین‌بین باورهای دینی و اعتقاد به آموزه‌های دینی عامل اصلی این حضور بوده است.
باقری ادامه داد: اروپا سرمایه‌گذاری در ایران را در مرحله نخست درگرو کنار گذاشتن برخی اقداماتی می‌دانست که دولت حاضر به کنار گذاشتن آن‌ها شد اما بعد از گذشت شش سال این سؤال مطرح است که با زیر گردن نهادن خواسته‌های اروپا و امریکا آیا توسعه اقتصادی ایران بهبود پیداکرده و وضعیت معیشتی مردم بهتر شده یا وضعیت حاکم نسبت به گذشته بدتر شده است؟.
معاون دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی با اشاره به برخی از موفقیت‌های انقلاب اسلامی ابراز کرد: در عرصه رفاه، علم، فناوری، هسته‌ای و شاخه‌های دیگر علمی پیشرفت‌های قابل‌توجهی در کشور اتفاق افتاده است، انقلاب در مسئله هسته‌ای به قلب اتم رفته و در مسئله هوافضا نیز به دل آسمان راه پیداکرده درحالی‌که در هیچ‌کدام از این مباحث سرمایه‌گذاری غربی صورت نگرفته و صرفاً با مدیریت جهادی و اعتقاد به باورهای عمیق دینی اتفاق افتاده است.
عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای تأکید کرد: غرب برای اینکه در ایران سرمایه‌گذاری کند می‌خواهد ایران هزینه‌های ناشی از آن را بپردازد، هزینه این قبیل سیاست‌های غربی عدم ورود ایران به صنایع دفاعی، هسته‌ای، نانو و مسائلی از این قبیل است. حقیقت این است که دین کارآمدی دین را تضمین می‌کند، جلوه کارآمدی دین در کشور صنعت هسته‌ای و جلوه ناکارآمدی نگاه به غرب صنعت خودرو و انبوهی از مشکلات موجود در این صنعت است، باوجوداینکه بیش از 50 سال از ورود صنعت خودرو به ایران گذشته اما همچنان نماد خودرو در ایران پرایدی بوده که جای هیچ‌گونه حرفی درباره آن نیست.
وی تصریح کرد: برای توسعه واقعی کشور راهی جز توسعه صنعت موشکی و هسته‌ای نیست چراکه این قبیل علوم آینده انرژی کشور را تضمین می‌کند اما جریان مرعوب غرب متأسفانه در راستای تعطیلی و حذف این صنایع مهم آن‌هم به‌صورت دائمی هستند. برخی بندهای برجام در مسئله هسته‌ای سبب شده تا امکان نگارش مقاله و تحقیق و توسعه درباره علم هسته‌ای از دانشمندان کشور سلب شود.
باقری ابراز کرد: خطر واقعی در مورد مسئله هسته‌ای این است که باسیاست‌های برجامی دولت نیروی انسانی و دانشمندان این عرصه ناکارآمد شده و امکان توسعه و تحقیق از آن‌ها سلب می‌شود، اگر این نسل از دانشمندان هسته‌ای به این صورت عمر خود را سپری کنند چندین دهه طول می‌کشد تا دانشمندان دیگر جای آن‌ها را بگیرد.
معاون دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی با اشاره به اهمیت صنعت موشکی اضافه کرد: توسعه صنعت موشکی بهترین راهکار برای مقابله و جلوگیری از بروز جنگ است چراکه این صنعت باقدرت بازدارندگی خود مانع از دست‌اندازی و طمع کشورهای استکباری می‌شود، توسعه صنعت هسته‌ای اقدامی عقلانی و کاملاً سنجیده‌ای است.
عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای تأکید کرد: در برخورد با غرب هم نگاه افراط و هم نگاه تفریطی هر دو اشتباه و غلط بوده و باید مسیری میانه و هوشمندانه‌ای را در مواجهه غرب در پیش گرفت، امروز آمریکا و غرب مرکز عالم نیست و با انبوهی از مشکلات روبه‌رو است اما همچنان برخی از دولتمردان در مواجهه با غرب و اروپا به‌شدت دچار انفعال و تحت تأثیر هستند.
یادآور می شود 14 ژوئیه سال 2015 میلادی، پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد(بریتانیا، چین، فرانسه، روسیه و ایالات متحده آمریکا) به علاوه آلمان به توافقی تاریخی با ایران برای جلوگیری از ساخت سلاح هسته ای دست یافتند. در ازای توقف برنامه هسته ای ایران قرار شد بسیاری از تحریم های اقتصادی و مالی وضع شده علیه این کشور از سوی سازمان ملل، امریکا و اتحادیه اروپا برداشته شود. 
هشتم ماه مه، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد.

روابط امریکا و ایران پس از به قدرت رسیدن دونالد ترامپ تیره تر شده است. رئیس جمهور امریکا ایران را به برهم زدن ثبات در منطقه و حمایت از تروریسم جهانی متهم می کنند. رهبران ایران در پاسخ قول داده اند در برابر فشار واشنگتن تسلیم نشده و به دنبال کردن خط مشی سیاسی خود ادامه دهند.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала