سازوکار مالی اروپا و ایران رسما به ثبت رسید

© Sputnik / Alexey Vitvitskyاروپا
اروپا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سازو کار مالی برای رسیدگی به امور مالی، حقوقی و حسابداری، مشاوره و خدمات برای کسب و کار راه اندازی می شود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «اشپیگل»، گزارش منتشره در نشریه فرانسوی گواه به ثبت رسیدن ساختار سازوکار مالی اروپا و ایران است. هدف از این ساختار حمایت تجارت قانونی با ایران است. پی یر فیشر ریاست این ساختار را بعهده خواهد گرفت که مدیر «کامرزبانک» بود.

این سازوکار با تلاش آلمان، فرانسه و بریتانیا ایجاد شده است و سازمانی قانونی و در مطابقت کامل با قوانین فرانسه عمل خواهد کرد.

شکست برجام، امنیت اروپا را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد - اسپوتنیک ایران
شکست برجام، امنیت اروپا را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد

کلمه INSTEX مخفف Instrument in Support of Trade Exchanges یا همان «ابزار پشتیبان فعالیت‌های تجاری» است. طبق اطلاعاتی که NDR به دست آورده است، پاریس میزبان کانال مالی است و یک بانکدار برجسته آلمانی هم مسئولیت آن را بر عهده دارد. بریتانیا هم رئیس هیئت نظارت است و از هر کدام از این کشورها هم یک نفر از وزارت امور خارجه حضور خواهد داشت. دیگر کشورهای اروپایی هم می‌توانند به این سه‌کشور بپیوندند.

این ابزار به بانک‌ها این امکان را می‌دهد که به رغم تحریم‌های آمریکا با ایران همکاری داشته باشند اما به زعم اروپایی‌ها چنین اقدامی چندان آسان نخواهد بود.اما اتحادیه اروپا ایجاد این کانال را به منزله پیامی برای تهران و واشنگتن تلقی می‌کند. این کانال مالی، در مرحله نخست اقلام غذایی و دارویی و ابزار پزشکی را در بر می‌گیرد و می‌تواند دامنه فعالیت آن گسترش یابد.

هدف از سازماندهی این سازوکار حمایت از شرکت های اروپایی در حال همکاری اقتصادی و تجاری با ایران در مقابل تحریم های آمریکا و جلوگیری از اجرایی شدن جریمه ها در رابطه با شرکت های اروپایی است. به  عقیده نمایندگان سه کشور آلمان، فرانسه و بریتانیا، ایجاد چنین ساختاری پس از خروج آمریکا از برجام ضروری شد. دونالد ترامپ پس از خروج از برجام اعلام کرد که تحریم های شدیدتری علیه ایران وضع خواهند شد که بخش نفت و یکسری دیگر از عرصه های اقتصادی ایران را هدف قرار می دهند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала