ژنرال آمریکایی: دوست و دشمن به ژنرال سلیمانی احترام می گذارند

© AP Photo / Office of the Iranian Supreme Leaderژنرال آمریکایی : دوست و دشمن به ژنرال سلیمانی احترام می گذارند
ژنرال آمریکایی : دوست و دشمن به ژنرال سلیمانی احترام می گذارند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یک ژنرال آمریکایی و فرمانده سابق مرکز عملیات ویژه ارتش آمریکا در عراق گفت: خیلی از رهبران نظامی و اطلاعاتی آمریکا آرزو می کنند که به جای قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران شوند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از فارین پالیسی،ژنرال استنلی مک‌کریستال در مقاله ای نوشت: این روزها او بیش از هر کسی در مرکز توجهات است. سلیمانی از یک فرمانده نظامی ساده به یک رهبر واقعی تبدیل شده ، به حدی که با تکیه بر آرامش ذاتی خود به منظور تقویت نفوذ بین‌المللی ایران گام بر می‌دارد. هم متحدانش و هم دشمنانش به او احترام می گذارند.
سخنرانی‌های صریح یکی از ویژگی‌های برجسته سردار سلیمانی است، ویژگی‌هایی که بخشی به ذات آن بر می‌گردد. او در خانواده‌ای ساده در کوه‌های شرق ایران متولد شده و از همان سنین کودکی زمانی که پدرش قادر به پرداخت بدهی‌ها نبود،یعنی از ۱۳ سالگی کار می‌کرده تا مشکلات خانواده‌اش را برطرف سازد.
او با انقلاب ایران به عنوان یک مرد جوان به عرصه وارد شد، در سال 1357، تنها در 22 سالگی، سلیمانی از ارتش ایران شروع به صعود کرد و بعد از فقط شش هفته تمرینات تاکتیکی برای نخستین بار فرماندهی نیروهای سپاه در استان آذربایجان غربی را به دست آورد. او از درگیری خونین به عنوان یک قهرمان برای ماموریت‌هایی که او در سرتاسر مرز عراق رهبری می‌کرد، ظهور کرد اما مهم‌تر از همه، به عنوان یک رهبر بزرگ نظامی ظاهر شد.

قاسم سلیمانی در بین ۱۰ نخبه برتر دفاعی امنیتی جهان - اسپوتنیک ایران
قاسم سلیمانی در بین ۱۰ نخبه برتر دفاعی امنیتی جهان

سلیماني ديگر فقط یک سرباز ساده نيست او استراتژیستی محاسبه‌گر و عملیاتی به حساب می‌آید، به گونه‌ای روابط پایدار را تقویت کرده تا موقعیت ایران در منطقه تقویت شود. هیچ شخص دیگری در پیوند دادن و توانمند‌سازی متحدان شیعه در سرزمین شام تا این اندازه موفق نبوده است. حمایت او از بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، باعث شد تا داعش و سایر گروه‌های شورشی شکست سختی متحمل شوند، در حقیقت ضامن بقای اسد تنها قاسم سلیمانی بود. شاید مهم‌تر از همه، تحت رهبری سلیمانی، نیروی قدس توانایی‌های خود را به میزان قابل توجهی افزایش داده است. عمل‌گرایی شگرف او این واحد را به یک عامل اصلی در زمینه‌های اطلاعاتی، مالی و سیاسی فراتر از مرزهای ایران تبدیل کرده است.
با این حال، غیرممکن است که موفقیت سلیمانی را بدون در نظر گرفتن موقعیت او در زمینه‌های ژئوپلیتیک گسترده‌تر بررسی کرد. او چهره‌ای منحصر به فرد برای ایرانی‌ها و محصولی روشن از چشم‌انداز کشور پس از انقلاب 1357 است. مقاومت ایران در برابر دخالت ایالات متحده در خاورمیانه، نتیجه مستقیم درگیر شدن ایالات متحده در جنگ ایران و عراق است که طی آن جهان‌بینی سلیمانی بی‌نظیر بود. مهم‌تر از همه، سلیمانی رهبر جریان ناسیونالیسم حماسی این روزهای ایران است.
دستاورد‌های سلیمانی به علت رویکرد بلندمدت کشورش در زمینه سیاست خارجی به میزان زیادی بوده است. در حالی که ایالات متحده در واکنش به مسائل بین‌الملل به شدت درگیر است، ایران اما در اهداف و اقداماتش یکپارچه و منسجم عمل می‌کند.
این ژنرال آمریکایی می افزاید: در سال 2007 قصد ترور سلیمانی در مسیر عزیمت به اربیل را داشته اما از شعله‌ور شدن جنگ با ایران و درگیر شدن نظامیان آمریکایی با نیروهای شبه‌نظامی در منطقه ترسیده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала