بیانیه وزارت خارجه آمریکا درباره نشست لهستان

© AFP 2023 / Nicholas Kammبیانیه وزارت خارجه آمریکا درباره نشست لهستان
بیانیه وزارت خارجه آمریکا درباره نشست لهستان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
محور گفتگو در کنفرانس لهستان تغيير کرده است.

شبه گزارش اسپوتنيک به نقل از فارس، وزارت امور خارجه آمریکا درباره نشست لهستان که اخیرا سر وصدای زیادی به پا کرده است بیانیه صادر کرد. 

آیا نشست ضد ایرانیِ در لهستان لغو خواهد شد؟ - اسپوتنیک ایران
آیا نشست ضد ایرانیِ در لهستان لغو خواهد شد؟

در این بیانیه اسمی از ایران آورده نشده است. در این بیانیه آمده است که آمریکا و لهستان قرار است در 13 و 14 فوریه به صورت مشترک نشستی با موضوع آینده صلح و امنیت در خاورمیانه در سطح وزرای خارجه برگزار کنند.  بحرانهای منطقه‌ای و تاثیر آن بر غیرنظامیان در منطقه، توسعه موشکی و منع تکثیر، امنیت سایبری و تهدیدهای نوظهور در بخش انرژی، مقابله با افراط گرایی از موضوعات گفتگو در اين بيانيه اعلام شده است.

برخی تحلیلگران معتقدند که مقامات آمریکایی به دلیل عدم استقبال از نشست ضدایرانی تصمیم گرفته‌اند موضوعات این نشست را تغییر دهند و موضوعات را متنوع کنند تا ریسک عدم حضور وزرای خارجه دیگر کشورها در این نشست را کاهش دهند. 

در عین حال پیش از این وزیر امور خارجه آمریکا مایک پمپئو در اوایل ژانویه اعلام کرد که این کنفرانس در ایران و فعالیت های بی ثبات سازی در منطقه تمرکز خواهد کرد. کوهن می گوید که این کنفرانس در سطح وزیران برگزار خواهد شد که به پیشرفت طرحی برای "معماری امنیتی قوی‌تر" در خاورمیانه کمک خواهد نمود.

پیش از این روسیه در بیانیه ای اعلام کرد: " ما در خصوص ادامه تلاش های آمریکا به منظور تحمیل منافع ژئوپلیتیکی یک جانبه خود به عنوان نظر جامعه بین الملل نگرانیم. یک پروژه سیاسی دیگر این چنینی ، کنفرانس مربوط به پیشرفت صلح و امنیت آینده خاور میانه است." که در تاریخ 13 و 14 فوریه در ورشو برگزار می گردد. طرف روسی با دقت دستور کار ارسال شده از طرف سازمان دهندگان را مطالعه کرده و تصمیم گرفته که در آن حضور نیابد."

در متن این بیانیه خاطر نشان می شود که کنفرانس عجولانه بوده و نظر مهره های مهم خاور میانه ای و خارج از منطقه ای در آن گنجانده نشده است. 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала