آلزایمر و حافظه

CC0 / Pixabay / بیماری آلزایمر
بیماری آلزایمر - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آیا روشی برای بازیافت حافظه از دست رفته بر اثر آلزایمر وجود دارد؟

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ساینس دیلی»، بیماری آلزایمر در اثر مجموعه ای از عوامل ریسک ژنتیکی ایجاد می شود که منجر به تغییرات وراژنتیکی می شوند. در مراحل پایانی آلزایمر بر اثر تغییرات وراژنتیکی یادآوری آخرین اطلاعات آموخته شده غیر ممکن می شود.

محققان دانشگاه بوفالو در آمریکا راهکاری یافتند که عوامل وراژنتیکی را که موجب از دست رفتن حافظه در اثر ابتلا به آلزایمر می شوند، به طور موقت معکوس می کند و می تواند منجر به بازیابی حافظه از دست رفته بیماران مبتلا به آلزایمر شود.

آیا جراحی زیبایی بر حافظه تاثیر دارد؟ - اسپوتنیک ایران
آیا جراحی زیبایی بر حافظه تاثیر دارد؟

این تحقیقات علاوه بر اینکه ارتباط بین آلزایمر و تغییرات وراژنتیکی را روشن کرد، نشان داد که می توان اختلال در عملکردهای شناختی را از طریق هدف گیری آنزیم های وراژنتیکی به منظور بازیابی گیرنده های گلوتامات درمان کرد. این گیرنده ها که در غشای سلول های عصبی و گلیال یافت می شوند، وظیفه دریافت پالس های عصبی تحریکی را برعهده دارند و وجود آنها برای شکل گیری حافظه، ارتباط نورون ها و یادگیری، ضروری است.

محققان با استفاده از این شیوه جدید توانستند حافظه موش ها را که در اثر آلزایمر از بین رفته بود به مدت یک هفته بازیابی کنند و اکنون در تلاش هستند تا ترکیباتی را با اثرگذاری بیشتر و طولانی تر تولید کنند.

دلیل بیماری آلزایمر، همیشه کهولت سن نیست و عوامل ژنتیکی، سکته مغزی و شوک عاطفی نیز می توانند منجر به این بیماری شوند. محققان دانشگاه کالیفرنیا در سان فرانسیسکو چاقی، باریک شدن شریان کاروتید، افسردگی، فشار خون بالا، عدم تحرک، استعمال دخانیات، سطح بالای اسید آمینه و دیابت نوع 2 را به عنوان مهمترین عوامل خطر آلزایمر برشمرده اند.

بر اساس آمار مرکز بین المللی آلزایمر، در حال حاضر 46.8 میلیون نفر در سراسر جهان به زوال عقل مبتلا هستند و این تعداد تا سال 2050 میلادی، به 131.5 میلیون نفر به ویژه در کشورهای در حال توسعه می رسد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала