گزارش و تحلیل

تیره شدن روابط ورشو و تهران به ضرر لهستان است

© AFP 2023 / Janek Skarzynskiتیره شدن روابط ورشو و تهران به ضرر لهستان است
تیره شدن روابط ورشو و تهران به ضرر لهستان است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اقدامات نامناسب و غیرعقلانه وزارت خارجه لهستان که از ایده آمریکا برای برگزاری کنفرانس خاورمیانه در ورشو در حمایت کرد، روابط تهران و ورشو را به شدت تیره کرد.

لئونید اسویریدوف خبرنگار اسپوتنیک با سناتور مستقل لهستان ماچِی گروبسکی (Maciej Grubski) در این خصوص مصاحبه کرد. خبرنگار پرسید:

آقای سناتور، شما به مدت یازده سال رئیس گروه پارلمانی لهستان و ایران بوده اید. اخیرا روابط بین لهستان و ایران به طور چشمگیری تیره شده است. این به خاطر کنفرانس مشهور خاورمیانه است که، به نظر می رسد، در ماه فوریه امسال در ورشو برگزار خواهد شد. نظر شما چیست؟

سناتور ماچی گروبسکی: هرگز در زندگی ام حتی تصور نکردم که وزارت خارجه لهستان چنین رفتار ناشایستی در مورد یک دوست مانند ایران به خود اجازه بدهد. برای یازده سال ما با هم کار کرده ایم و به روشنی نشان داده ایم که روابط ما در سطح پارلمان و در اقتصاد، دوستانه و بسیار خوب است.

عراقچی در دیدار با نماینده لهستان: اجازه ائتلاف سازی به هیچ کشوری نمی دهیم - اسپوتنیک ایران
عراقچی در دیدار با نماینده لهستان: اجازه ائتلاف سازی به هیچ کشوری نمی دهیم
ما بر عناصر تاریخی مهم تاکید می کنیم، اقامت شهروندان لهستانی در سرزمین ایران در دوران جنگ جهانی دوم را به یاد می آوریم. (در سال 1942، ارتش لهستان به فرماندهی آندرس، شوروی را ترک کرد و به ایران منتقل شد. در کل 75491 نظامی و 37756 غیر نظامی از اتحاد شوروی خارج شدند. بعدها، بخش هایی از ارتش آندرس از ایران به عراق و فلسطین رفتند). رفتار وزارت خارجه لهستان در حال حاضر یک جنجال واقعی است. ارزش دارد به چگونگی دادن خبر در باره این کنفرانس در ورشو توجه شود. این دیگر مسئله رفتار نیست، این موقعیت لهستان به عنوان یک دولت را نشان می دهد. اگر وزیر امور خارجه آمریکا در باره برگزاری یک کنفرانس صلح در خاورمیانه در ورشو اعلام می کند، ما به خودمان چه احترامی می گذاریم؟. در ورشو اصلا برای این کار آمادگی نداشتند و هیچ اطلاعاتی در این زمینه در دست نبود. سپس آنها شرکت خود را در کنفرانسی اعلام می کنند که ایران را به آن دعوت نکردند. ما روابط خوبی را که قبلا با ایران داشتیم خراب کردیم.

اسپوتنیک: روابط اقتصادی فعلی بین لهستان و ایران چگونه است؟

سناتور ماچی گروبسکی: سفیر پیشین، کار فوق العاده ای داشت؛ او با ده ها، صدها کارآفرین در لهستان، بازرگانان بزرگ، میلیاردرها و شرکت های کوچک دیدار کرد تا روابط اقتصادی لهستان با ایران توسعه یابد. این بسیار دشوار بود، تحریم های شدید اقتصادی که برای مدت 12 سال به اجرا گذاشته شد، مانع کار ما بود. وضعیت نیز با انتظارات از آنچه که پس از اینکه آمریکایی ها توافق هسته ای را ترک کردند چه خواهد شد، بدتر گردید. اما این تماس ها حفظ شد، گردش کالا بین لهستان و ایران آهسته آهسته، اما به طور سیستماتیک رشد می کند. فرصتی برای توسعه بازرگانی بزرگ در زمینه نفت و گاز وجود داشت.
در حال حاضر ما باید گاز گران ازآمریکا بخریم، اما می تواستیم نفت و گاز ارزان قیمت را از ایران و روسیه دریافت کنیم.

کنفرانس لهستان در کمین نابودی منافع اروپا - اسپوتنیک ایران
کنفرانس لهستان در کمین نابودی منافع اروپا
ما در حال تشکیل چنان کنفرانسی همراه با آمریکایی ها در لهستان هستیم که حتی خانم فدریکا موگرینی نیز به عنوان نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی در آن شرکت نمی کند. ما اشتباه می کنیم.
ما بر خلاف موضع اتحادیه اروپا عمل می کنیم؛ از آنجا که اتحادیه اروپا به طور کاملا متفاوت در مسئله برنامه هسته ای ایران رفتار می کند، صندوق ها برای پشتیبانی از شرکت های خود در ایران ایجاد می کند، برای اینکه تحریم های اعمال شده توسط آمریکایی ها در کار این شرکت ها مداخله نکنند. ایران از نظر منافع اقتصادی لهستان کشور آینده دار است. اما ما از مزایای خود استفاده نمی کنیم.

اسپوتنیک: آقای سناتور، دفتر شرکت نفت و گاز لهستان PGNiG در یک موقعیت نامناسب قرار گرفت. نمایندگی آن در تهران هم اینک بسته شده و به امارات متحده عربی منتقل شده است. نظر شما چیست؟

سناتور ماچی گروبسکی: آمریکایی ها می خواهند که ما حتی بر خلاف منافع خودمان هیچ ارتباطی با ایران نداشته باشیم. نفت و گاز ایران ارزانتر است و این برای اقتصاد لهستان با فایده است. اگر PGNiG طاقچه ی خود را پیدا کند، خوب خواهد بود، اما ورشو تحت ضربه آمریكایی ها قرار گرفت و ایران را ترک می كند، زیرا آمریکایی ها این را می خواهند نه لهستانی ها.

دولت لهستان به رئیس جمهور ترامپ تکیه کرده و اما آمریکایی ها به ترامپ علاقه ای زیادی ندارند. این رئیس جمهور تنها تا پایان دوره اول باقی خواهد ماند و به نظر من برای دوره دوم انتخاب نخواهد شد. ما به یک فردی که ما را در وضعیت جنگ با بسیاری از کشورها قرار می دهد، با مسکو و تهران، تکیه کردیم. چنین اختلافاتی مورد نیاز ما نیستند و به ضرر ورشو است. من بسیار متاسفم و در رابطه با این رفتار وزارت امور خارجه لهستان از ایرانیان عذرخواهی می کنم.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала