گزارش و تحلیل

بازی ترامپ با دم شیر

© AFP 2023 / Brendan Smialowskiترامپ
ترامپ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آمریکا دیگر آن کشوری نیست که حرف های جنون آمیز رهبران ایران درباره خشونت و مرگ را تحمل کند.

دونالد ترامپ 20 ژانویه 2017 پس از ادای سوگند، رسماً به عنوان رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا جانشین باراک اوباما شد. وی با 70 سال سن در آنزمان، مسن‌ترین رئیس‌جمهور لقب گرفت. دوره ریاست جمهوری ترامپ جمهوری خواه 20 ژانویه 2021 به پایان می‌رسد.

دستاوردهای دونالد ترامپ طی دو سال ریاست جمهوری

— لغو بیمه درمانی دوران باراک اوباما و جایگزینی آن با یک بیمه درمانی جدید که در نتیجه 24 میلیون نفر دیگر در سراسر آمریکا تا سال 2026 میلادی بدون پوشش بیمه درمانی خواهند ماند.

— بزرگ‌ترین تغییر در سیستم مالیاتی آمریکا در سه دهه اخیر و کاهش مالیاتها

— امضای بیش از 30 مصوبه مربوط به تغییر یا تمدید قوانین موجود

— تغییرات در بازار بورس

— بهای پایین نفت

— کنترل تورم

— کاهش نرخ بیکاری.

نکات مهم در روابط رهبران آمریکا و ایران

برخوردها، جدال لفظی، تهدیدها

حسن روحانی رئیس جمهور ایران: «جماعتی که امروز در آمریکا روی کار هستند، اگر در برابرشان تسلیم شده و یک قدم به عقب برویم، تمام منافع ملت را غارت می‌‌کنند و در این شرایط ما نترسیده و تا آخرین قطره خون‌ در برابر آنها می‌‌ایستیم».

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران: «دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا چهره واقعی ایالات متحده را نشان داده است.»

سخنگوی کاخ سفید در واکنش به اظهارات رهبر ایران:« ایران اگر مواضع دولت تازه آمریکا را جدی نمی گیرد، دچار اشتباه می شود».

حسن روحانی در واکنش به اظهارات ترامپ:«امروز هم برخی حاکمان آمریکا حرف‌های زیادی می‌زنند که بی‌پایه و اساس است و تهدیدات پوچ از طرف برخی از این حاکمان، نیازی به پاسخ دادن و دهن به دهن شدن با آنها ندارد و انسجام و انتخاب مسیر وحدت و ایستادگی، محکم‌ترین پاسخ به سخنان سخیف آنها خواهد بود».

عراقچی: مذاکرات ایران و روسیه در وین و نیو یورک ادامه می یابد - اسپوتنیک ایران
تحت چه شرایطی ایران از برجام خارج خواهد شد؟

خروج آمریکا از برجام

دونالد ترامپ:«من از توافق هسته ای عقب کشیدم و ایران دیگر کشور سابق نیست. برجام  «هدیه‌ای بادآورده» برای رهبران ایران بود، اما مطمئنم روحانی مردی دوست داشتنی است».

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران:«امروز هم چون دیروز و بیش از آن اعتمادی به گفتار و کردار دولتمردان آمریکا برای گفت‌وگو، آن هم از نوع آمریکایی آن وجود ندارد».

تهدیدها و هشدارها

ترامپ خطاب به روحانی:«دیگر هرگز، هرگز آمریکا را تهدید نکنید وگرنه با پیامدهایی روبرو خواهید شد که کمتر کسی در تاریخ دیده است. ما دیگر آن کشوری نیستیم که حرف های جنون آمیز شما درباره خشونت و مرگ را تحمل کند. حواستان جمع باشد و مراقب حرفهای خود باشید!»

حسن روحانی با اشاره به اقدامات آمریکا برای تحریم نفتی ایران:« با دم شیر بازی نکنید، پشیمان خواهید شد! سرنگونی و تجزیه ایران از جمله سیاست‌های آمریکا است».

هشدار محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح:«مراکز استقرار آمریکا در دسترس قدرت دفاعی ایران است».

ترامپ و ایران

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در خصوص خطر ایران برای امنیت جهان:« ایران تحت کنترل یک رژیم متعصب است که قدرت را در سال 1979 تصاحب کرد. رژیم افراطی ثروت یکی از قدیمی ترین و پرطراوت ترین ملتهای دنیا را تاراج کرده و مرگ، نابودی و هرج و مرج را در سراسر دنیا گسترده است.

دولت ایران یک دیکتاتوری فاسد را در پشت یک پوشش کاذب دموکراسی پنهان و یک کشور ثروتمند با تاریخ و فرهنگی غنی را به کشوری سرکش با اقتصادی ضعیف تبدیل کرده است که صادرات اصلی‌اش خشونت، خونریزی و هرج و مرج است. قربانیان طولانی مدت رهبران ایران، در واقع مردم این کشور هستند. ایران به جای استفاده از منابع خود برای بهبود زندگی ایرانیان، درآمدهای نفتی‌اش را صرف تامین مالی حزب الله و دیگر تروریستهایی می کند که مسلمانان بی‌گناه را می کشند و به همسایگان صلح طلب عرب و اسرائیل حمله می کنند.

زمان آن فرا رسیده است که تمام جهان به ما بپیوندد و بخواهد که دولت ایران به مرگ و تخریب پایان دهد. زمان آن است که این رژیم همه آمریکایی‌ها و شهروندان دیگر ملتها را که ناعادلانه بازداشت شده اند، آزاد کند. فراتر از همه، دولت ایران باید حمایت از تروریستها را متوقف کند و خدمت به مردمش و احترام به حق حاکمیت همسایگان را آغاز کند. همه می دانند مردم خوب ایران، تغییر می خواهند و رهبران این کشور از مردم ایران بیش از قدرت نظامی عظیم ایالات متحده آمریکا می ترسند. به همین دلیل رژیم دسترسی به اینترنت را محدود و دیش‌های ماهواره را جمع آوری کرده و به معترضات دانشجوی غیرمسلح، تیراندازی و اصلاح طلبان سیاسی را زندانی می کند.

ثروتی که متعلق به مردم ایران است، صرف تقویت دیکتاتوری بشار اسد، تشدید جنگ داخلی در یمن و تضعیف صلح در سراسر خاورمیانه می شود. ما نمی توانیم اجازه دهیم که یک رژیم قاتل همزمان با ساخت موشکهای خطرناک به فعالیتهای بی‌ثبات کننده خود ادامه دهد و ما نمی توانیم توافقی را بپذیریم که پوشش لازم را برای نهایی کردن برنامه هسته‌ای فراهم می آورد. توافق با ایران یکی از بدترین و یکجانبه‌ترین معاملاتی است که تا کنون ایالات متحده آمریکا در آن وارد شده است. صادقانه بگویم، این توافق برای ایالات متحده آمریکا خجالت آور است و فکر نمی کنم که هنوز حرف آخر در این باره زده شده باشد.

سران ایران از آشوب‌ها در منطقه حمایت می‌کنند و به حقوق کشورها احترام نمی‌گذارند. آنها آشوب و ناآرامی را در خاورمیانه و فراتر از آن به راه انداخته‌اند. مردم ایران از اوضاع اقتصادی خود ناراضی هستند. این امر بدی است. مردم ایران بهای طرح‌های توسعه طلبانه نظام خود را می‌پردازند. توافق هسته‌ای پول زیادی را به خزانه آنها سرازیر کرد و در یک سال نزدیک به 40 درصد عایدات آنها رشد کرد و این بودجه هنگفت خرج موشک‌های با قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای، تروریسم و ایجاد ویرانی در دیگر نقاط جهان مثل سوریه و یمن شد. مقامات ایران میلیون‌ها دلار از خزانه عمومی کشور خود را برای حمایت از جنگ و گسترش آن در دیگر نقاط جهان به سرقت بردند. کشورهای زیادی در خاورمیانه از تصمیم من برای خارج کردن آمریکا از توافق هسته‌ای افتضاح آمیز با ایران به شدت حمایت کردند. ما با خروج از آن توافق در دو مرحله کار برای مقابله با این اقدام برهم زننده امنیت جهان را آغاز کردیم و مکانیزم‌هایی برای توقف فروش نفت ایران ایجاد کردیم. ایالات متحده نمی‌تواند اجازه دهد که یک کشور حامی تروریسم به اقدامات خود برای ناامن کردن جهان ادامه دهد. ما نمی‌توانیم اجازه دهیم کسانی که مرگ بر آمریکا را فریاد می‌زنند و به دنبال نابودی اسرائیل هستند، هر کاری که می‌خواهند بکنند و خطرناک‌ترین تسلیحات نظامی جهان را در اختیار داشته باشند.

حکومت در ایران همچنین مبلغ 1/7 میلیارد دلار از  حل و فصل یک دعوی از ایالات متحده دریافت کرد که بخش اعظم آن عملا در هواپیمایی گذاشته شد و به ایران فرستاده شد. تصور ایرانی های منتظر در فرودگاه برای دریافت آن همه پول نقد که از هواپیما خارج می کردند، جالب است. در حیرت هستم آن پول ها کجا رفت؟»

هشدار آمریکا در خصوص «دست مرده » روسیه - اسپوتنیک ایران
هشدار آمریکا در خصوص «دست مرده » روسیه

واکنش رهبری ایران

حسن روحانی رئیس جمهور ایران:« دونالد ترامپ باید از مردم ایران عذرخواهی کند. اتهامات آمریکا چیز تازه ای نیست. در مورد تروریسم چه کسانی القاعده و طالبان را ایجاد کردند و از داعش حمایت کردند؟ چه کسانی نفت غصبی و اشیای عتیقه عراق را از داعش خریداری کردند و چه کسانی ایستادند و شهرهای سوریه و عراق را آزاد کردند؟

رئیس جمهور آمریکا به مردم ایران توهین کرده و در درجه اول باید از مردم ایران عذرخواهی کند».

جدال لفظی بر سر دیدار دو رئیس جمهور

حسن روحانی رئیس جمهور ایران:«به جای حرف، صداقت و جدیت لازم است. ترامپ دو سال است که پیگیر دیدار است. این ملاقات باید زمانی انجام شود که واقعا به نفع دو ملت و دو کشور باشد. به طور طبیعی اگر کسی مایل به دیدار و گفتگو و پیشرفت در رابطه است، آن فرد از ابزار تحریم و تهدید استفاده نمی کند و همه قدرتش را علیه یک کشور دیگر به کار نمی گیرد.

کاخ سفید دشمنی خود را علیه ایرانیان علنی ساخت و با صدور فرمان مهاجرتی مبنی بر منع صدور روادید برای شهروندان ایران، مانع رفت وآمدهای آنها به خاک ایالات متحده شد.

رهبران ایران می‌پرسند:«فرض کنید با ترامپ مذاکره و توافق کردیم. چه تضمینی برای عدم لغو این توافق همه جانبه توسط رئیس جمهور بعدی یا کنگره‌های آینده وجود دارد؟ این مشکل اساسی ایران برای هرگونه مذاکره‌ای است. لغو توافق‌های بین المللی روسای جمهور قبلی، توسط روسای جمهور بعدی، در آمریکا امری عادی است.

نتانياهو در تلاش براى جلوگيرى از سقوط دولت - اسپوتنیک ایران
نتانياهو در تلاش براى جلوگيرى از سقوط دولت

اعضای دولت ترامپ و مسأله ای به نام ایران

— مایک پنس: «امروز مردم ایران بار دیگر برای آزادی به پا خواسته ‌اند و آمریکا تحت رهبری پرزیدنت ترامپ، کنار آنها ایستاده است. این بار ما ساکت نخواهیم نشست. مردم خوب ایران خواهان تغییر هستند و به جز قدرت عظیم ارتش آمریکا، مردم ایران مهمترین چیزی هستند که رژیم ایران از آن می‌ترسد».

—  مایک پمپئو: «نابودی تاسیسات هسته‌ای ایران آسانتر از مذاکره با تهران است و فقط 2 هزار حمله هوایی لازم دارد. ایران از سوی چیزی که بیشتر به مافیا شباهت دارد تا یک دولت، اداره می‌ شود».

جان بولتون:«سیاست ایالات متحده باید سرنگونی جمهوری اسلامی قبل از 40 سالگی اش باشد».

نیکی هیلی:«ایران مشروعیت خود را از راه لفاظی کسب کرده است. ایران بدجوری سر به سر رئیس جمهور گذاشته است».

ترامپ و تغییر رژیم در ایران

دولت ترامپ می‌خواهد رژیم ایران را سرنگون کند، ولی‌ برای این کار آمریکا نیاز به خدمت سربازی اجباری دارد، نه یک ارتش داوطلب،زیرا تعداد نیروی لازم برای این اقدام بسیار زیاد خواهد بود.علاوه بر این، موانع جغرافیایی هم به زیان آمریکا است.

بمباران هوایی و حملات موشکی از طریق زیردریایی‌ها می‌تواند به نابودی ایران و کلیه زیرساخت آن منتهی شود، اما به تغییر رژیم نمی‌انجامد. تغییر رژیم نیازمند نیروی زمینی است. اگر آمریکا بخواهد از نیروهای آمریکایی به عنوان نیروی زمینی برای حمله نظامی به ایران استفاده کند، چاره‌ای جز فراخوان اجباری برای جنگ ندارد و این با ذائقه آمریکایی‌ها چندان سازگار نیست.

هدف از وضع تحریم ها علیه ایران، بالا بردن نارضایتی و شورش در جامعه است. اما چند دهه اخیر نشان داده است که این نوع فشارها نیز چندان کارگر نیستند.

نهایتا اینکه ترامپ یک معامله گر و استاد هنر معامله است. او عاشق معامله‌های بزرگ است. او برای دستیابی به معامله های بزرگتر، توافق‌های بزرگ دولت‌های قبلی آمریکا با جهان را برهم  می زند. معامله ایرانی هم یکی از مهمترین معامله هایی ‌است که او به آن دست زده است.

به گزارش موسسه گالوپ، محبوبیت چهره رهبری آمریکا از زمانی که ترامپ به دفتر ریاست جمهوری این کشور رفته است در مقایسه با زمانی که باراک اوباما این دفتر را ترک کرد، 18 درصد کاهش پیدا کرده است. خنده حضار در مجمع عمومی سارمان ملل متحد به سخنان دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا که عملکرد خود را بهتر از عملکرد تمام روسای جمهوری قبلی آمریکا دانست، بشکل بسیار گویا و روشن نشان داد که دونالد ترامپ تا چه حد در انجام وظایفش به عنوان ریاست جمهوری ایالات متحده موفق بوده است!

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала