گزارش و تحلیل

بازداشت مرضیه هاشمی به چه ختم خواهد شد؟

© AP Photo / Press TVپرس تی وی
پرس تی وی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مأموران آمریکایی به خبرنگار «پرس تی وی» اهانت کردند.

براساس اعلام روابط عمومی شبکه «پرس تی‌.وی» ملانی فرانکلین، مجری آمریکایی‌الاصل این شبکه که پس از گرویدن به دین اسلام نام مرضیه هاشمی را برای خود برگزیده است، توسط مأموران در واشنگتن دی‌سی بازداشت شده و تاکنون هیچ اتهامی به‌صورت رسمی علیه وی مطرح نشده است.

گفته شده است که این روزنامه‌نگار و مجری متولد آمریکا، برای دیدار با برادر بیمار و فرزندان و بستگان خود به آمریکا سفر کرده بود که روز یکشنبه در فرودگاه بین‌المللی سنت‌لوئیس لامبرت بازداشت و سپس توسط مأموران «اف.بی.آی» به مرکز بازجویی منتقل شده است. بستگان وی طی 48 ساعت گذشته نیز نتوانسته‌اند اطلاعاتی دقیق از دلایل قطعی بازداشتش کسب کنند. هاشمی در گفت‌وگویی کوتاه با اعضای خانواده خود از بدرفتاری با او در بازداشتگاه خبر داده است. وی گفته که مأموران آمریکایی به وی اهانت کرده و به‌ اجبار حجاب را از سرش برداشته‌، دست و پاهای او را با زنجیر بسته و با وی همانند یک مجرم رفتار کرده‌اند.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران، اقدام آمریکا در دستگیری مرضیه هاشمی، خبرنگار پرس تی وی را سیاسی و غیر قابل قبول دانست.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران درخصوص بازداشت مجری و خبرنگار شبکه پرس تی وی توسط آمریکا بیان داشت که خانم مرضیه هاشمی به لحاظ اینکه همسر یک فرد ایرانی بودند، شهروند ایرانی هم محسوب می‌شوند از همین رو وظیفه خود می‌دانیم که از حقوق شهروندان خود دفاع کنیم.

بازاداشت نظامی سابق آمریکا در ایران - اسپوتنیک ایران
بازداشت نظامی سابق آمریکا در ایران + عکس

خانم هاشمی خبرنگار رسمی بودند و زندگی و وظیفه مشخصی داشتند. اقدام آمریکا در دستگیری این خانم یک اقدام سیاسی غیرقابل قبول و زیر پا گذاشتن آزادی بیان است از همین رو آمریکایی‌ها بدون فوت وقت این بازی سیاسی را تمام کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران بازداشت خبرنگار شبکه تلویزیونی پرس تی وی در آمریکا را محکوم کرد.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به بازداشت خبرنگار شبکه انگلیسی زبان ایرانی پرس تی وی هنگام ورود وی به آمریکا گفت که اقدام دولت آمریکا در بازداشت غیرقانونی و برخورد غیرانسانی با خانم مرضیه هاشمی (ملانی فرانکلین) خبرنگار و مجری شبکه خبری پرس‌ تی‌ وی در واشنگتن را محکوم می کنیم

بازداشت یک شهروند مسلمان آمریکایی بدون مقدمه و با رفتارهای تحقیرآمیز و غیرانسانی مأمورین دولت آمریکا در اذیت و آزار این بانو، نمونه بارز رفتارهایی است که یک رژیم آپارتاید با شهروندان غیرسفیدپوست خود انجام می دهد و جمهوری اسلامی ایران خواهان برخورداری خانم هاشمی از کلیه حقوق اولیه و انسانی و آزادی فوری و بدون قید و شرط ایشان از بازداشت غیرقانونی است.

حمایت سفیر ایران در انگلیس از خبرنگار افشاگر گاردین - اسپوتنیک ایران
حمایت سفیر ایران در انگلیس از خبرنگار افشاگر گاردین

خانم هاشمی خبرنگار پرس تی وی برای دیدار خانواده اش به آمریکا رفته و در آنجا بازداشت شده است و متأسفانه ایشان تا دو روز امکان هیچ ارتباطی با بیرون از بازداشتگاه نداشته و رفتار مأمورین دولت آمریکا با این شهروند مسلمان- آمریکایی، نقض فاحش حقوق بشر و حقوق شهروندی وی و همچنین منافی حقوق اساسی یک زن مسلمان است و نشان می دهد که دولت آمریکا عملا به هیچ یک از اصولی که آن را دستاویز حمله به منتقدانش قرار می دهد، پایبند نیست و به کشوری خطرناک برای خبرنگاران تبدیل شده است.

مرضیه هاشمی خبرنگار، مستندساز و گوینده‌ آمریکایی الاصل شبکه‌ی پرس تی‌ وی است. وی در جوانی تحت تاثیر شخصیت امام خمینی، بنیانگذار انقلاب ایران، مسلمان شد و به ایران مهاجرت کرد.

در یکسری از رسانه ها اطلاعاتی پخش شده است که کارمندان «اف بی آی» نسبت به مرضیه هاشمی نه به عنوان یک شاهد بلکه یک جنایتکار برخورد می کنند:به او دستبند زدند و او رامجبور کردند حجابش را بردارد و لباس زندان را به او دادند.

اما رسانه های اصلی آمریکا که همیشه اخبار جزئی ترین نقض حقوق و آزادی در ایران را گزارش می دهند، معلوم نیست چرا سکوت اختیار کرده اند و حتی کوچکترین خبری در رابطه با آنچه در خصوص شهروند خودشان رخ می دهد منتشر نکردند.

بازداشت خبرنگار تا چه حد مشروع است؟ پشت پرده سکوت «اف بی آی» در باره دلیل بازداشت هاشمی چه چیزی پنهان است؟

خانم جلالوند مدرس دانشگاه «پیام نور» در تهران و متخصص در حقوق بین الملل در گفتگو با اسپوتنیک در باره جنبه های بازداشت مرضیه هاشمی توضیح داد.

در مورد خانم مرضه هاشمی، ایشون خبرنگار «پرس تی وی» در ایالات متحده بودند. ایشون امریکایی الاصل هستند و به دلیل اینکه همسر ایشون ایرانی هستند، طبعا تابعیت ایران را هم دارا هستند و یکسری فعالیت های سیاسی را هم انجام می دهند. به دلیل رفت و آمدهایی که به ایران برای کار یا ملاقات با خانواده داشتند در فرودگاه دستگیر و به واشنگتن منتقل می شود. دولت آمریکا هنوز هیچگونه مدارکی مبنی براینکه اتهامات خانم هاشمی چی هست ارائه نکرده است.

تابعیت، یک رابطه سیاسی، حقوقی، اجتماعی و معنوی بین یک شخص حقیقی و یا حقوقی است که با یک دولت و یا جامعه ایجاد می شود که هم دولت و هم اشخاص در قبال همدیگر یکسری تکالیف و حقوقی را دارند. تابعیت دارای ویژگی های خاصی است. یک ویژگی آن، سیاسی است. خب یک فرد زمانی که در یک کشوری زندگی می کند، تبعه اصلی و یا تبعه دوم یک کشوری است، بهرحال در واقع حق حمایت سیاسی از آن کشور را دارد. تابعیت همینطور یک رابطه بین المللی است، زیرا در نظام بین الملل اتباع یک کشور از حمایت دولت مطبوع خودشان در خارج از کشور مطبوع برخوردار هستند و همینطور تابعیت یک رابطه داخلی هست. یعنی اینکه شخصی که دارد در یک کشوری زندگی می کند از حقوق سیاسی برخوردار است، مثلا رأی دادن و یا در مسائلی که در داخل آن کشور اتفاق می افتد، حق دخالت دارد. همینطور تابعیت، یک رابطه حقوقی است، بهرحال فردی که در کشوری زندگی می کند، تأثیراتی را از جامعه می گیرد و تأثیراتی را بر جامعه می گذارد که بهرحال اثرات حقوقی بر همدیگر دارند. همینطور تابعیت یک رابطه معنوی است، یعنی رابطه ای هست که عامل مکان و زمان در آن تأثیری ندارد. شما تبعه هر کشوری هستید، بهرحال از یکسری مزایا بهره مند می شوید و یکسری کارها در آن کشور انجام می دهید که بهرحال اینها یک رابطه معنوی دارند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала