گزارش و تحلیل

آیا مرضیه هاشمی، خاشقچی دوم می شود؟

© AP Photo / Press TVآیا خانم مرضیه هاشمی، خاشقچی دوم می شود؟
آیا خانم مرضیه هاشمی، خاشقچی دوم می شود؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آیا گروگان گیری خبرنگار پرس تی وی در آمریکا ممکن است به پرونده خاشقچی تبدیل شود.

به گزاش اسپوتنیک،  خانم هاشمی از بدرفتاری در بازداشتگاه شکایت داشته اند، ایشان مجبور شده حجابش را بردارد و با او "مانند مجرمان برخورد شده است."  در این راستا بسیاری از مقامات ایرانی من جمله بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز دولت آمریکا به "بازداشت غیرقانونی و برخورد غیرانسانی" با خانم هاشمی متهم کرده است.

جناب آقای محمد قادری سردبیر روزنامه "تهران تایمز" (یکی از معروفترین روزنامه های انگلیسی زبان در ایران) در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک به تشریح ابعاد دستگیری خبرنگار پرس تی وی در آمریکا خانم مرضیه هاشمی صحبت نمود.

 اسپوتنیک: خانم مرضیه هاشمی از مجری های اصلی پرس تی وی، زمانی که برای عیادت برادرشان عازم آمریکا بودند  در فرودگاه بین‌المللی لمبرت در سن لوئیز بازداشت شد و طی 48 ساعت کسی از ان خبر نداشت. سپس دختر ایشان اعلام نمودند که ایشان دستگیر شده است و هم اکنون در بازداشتگاه همانند یک مجرم با ایشان رفتار می شود. از سوی آمریکا هنوز جرم ایشان مشخص نشده است. چرا این اتفاق افتاده است؟ پشت پرده دستگیری ایشان چیست؟  چطور آمریکا نسبت یک خبرنگار برجسته این کار را می کند؟

این یک رفتار کاملا سیاسی و برخلاف تمام پروتکول های حقوق بشر است. در هر جای دنیا هر وقت یک نفر را بازداشت می کنند، این فرد دارای حقوق حداقلی است. باید یک فضای مناسب در نظر گرفته شود، پوشش لازم ایشان را تهیه کنند. 

اذیت و آزار خبرنگار پرس تی وی در آمریکا - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
اذیت و آزار خبرنگار پرس تی وی در آمریکا

یا به ایشان توهین نکنند. در ماجرای بازداشت خانم هاشمی این امر نقض شده است. پلیس آمریکا می دانسته است که ایشان یک مسلمان هستند و خانم هاشمی را مجبور کردند که حجاب خود را بردارند، حتی ایشان را مجبور به خوردن گوشت خوک نموده اند. اینها از مواردی هست که نقص واضح حقوق بشر است، حتی هیچ اتهامی به ایشان تفهیم نشده است. در واقع ایشان به چه علتی بازداشت شده اند.

پشت پرده این اتفاق رفتار خاصمانه نسبت به مسلمان ها شیعیان و ایران ی ها به دنبال دارند. من نمی دانم که ایشان شهروندی ایران را داشته است. به دلیل که ایشان در تلوزیون پرس تی وی کار می کرد و به عنوان یک مجری باسابقه با ایران همکاری می کرد. این رفتار آمریکایی ها در واقع به عنوان اعلام جنگ رسانه ای علیه ایران به کار می برند، علی رغم تمام کارهایی که در حال حاضر انجام می دهند: تهدیدهای هر از چند گاه ترامپ، یا حرف های جان بولتون، یا نشست ضد ایرانی فوریه در لهستان می باشد.

قرار است تمامی این علت های روانی در کنار هم قرار بگیرد تا به ایران فشار وارد کند و ملت ایران را وادار به کوتاه آمدن در برابر رفتارهای آمریکا کند. رفتاری که به نظر با خانم هاشمی انجام می شود، کاملا سیاسی و بدور از هر گونه شئونات حقوق بشری و بین الملل می باشد.

 اسپوتنیک: ممکن است این یکی از بازی های سیاسی بزرگ باشد؟ آمریکا چرا می خواهد ایران کوتاه بیاید؟ زیرا به نقل از برخی از رسانه های خارجی، آمریکا می خواهد با بازداشت خانم هاشمی ایران را مجبور کند تا روزنامه نگار های بازداشت شده در ایران را آزاد کند؟ به عقیده برخی نیز خانم هاشمی در پرس تی وی کار می کرد و به علت نقدهای خود موجب خشم آمریکا شده است. و قصد دارند همانند اقای خاشقچی ایشان را اذیت کند؟ آیا ممکن است که بازداشت خانم هاشمی برای تجارت آزاد شدن خبرنگاران بازداشت شده ایرانی در این کشور باشد؟ 

نظر ظریف درباره بازداشت خبرنگار پرس تی وی - اسپوتنیک ایران
نظر ظریف درباره بازداشت خبرنگار پرس تی وی

فرض را بر این بگیریم تا آمریکا خانم هاشمی را دستگیر کرده است تا یک تبادل و مبادله را صورت بگیرد. این یک گروگان گیری است. نکته مهم در این است که افرادی که در ایران بازداشت شده اند، یک حرف نادرست است. دستگاه قضایی ایران پرونده آنها را کاملا مشخص کرده است، اینکه جرم آنها چیست و چرا پلیس آمریکا اساسا بعد از 72 ساعت هنوز اعلام نکرده است که چرا ایشان بازداشت شده است. خانم هاشمی به عنوان یک آمریکایی الاصل علیه فاش نمودن چهره سیاسی واقعی آمریکا عمل می کرد که این موجب خشم آمریکایی ها شد. خانم هاشمی به عنوان یک فرد آمریکایی فارغ از دین خود بارها علیه ساختار آمریکا اقدام کرده است و بر اساس ان با شواهد بسیار نشان داده است که عدالت اجتماعی و فرهنگ اجتماعی مناسب از سوی آمریکا مورد عمل قرار نگرفته است. بنابراین شاید این اتفاق به عنوان گروگین گیری باشد تا به نظر خود بتوانند برخی افرادی که در ایران بازداشت شده اند را آزاد کنند.

از طرفی رفتار و گفتار خانم هاشمی به عنوان یک فرد آزاده ، فردی که برخلاف دروغ پراکنی غرب در حال فعالیت در فضای بین المللی است. حتما می خواستند، صدای این فرد را به نوعی خفه کنند. من هم همانند شما امیدوارم که همان اتفاقی که برای خاشقچی افتاد برای خانم مرضیه هاشمی نیز رخ ندهد. اما رسانه های عمومی در دنیا باید اعلام نماید که رژیم آمریکا همانند دیگر مزدوران خود در منطقه و بقیه کشورها آنها هیچ در واقع از آزادی بیان و حقوق انسان ها قائل نیستند. فرض بر این داشته باشیم که خانم هاشمی بر خلاف سیاست های آمریکا صحبت کرده است، آیا با ایشان باید به این روش رفتار شود.  آمریکا خود مدعی آزادی است و باید در این خصوص در رسانه ها به صحبت پرداخته شود. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала