آخرين وضعيت لغو ويزا ميان ايران و عراق

© Sputnikآخرين وضعيت لغو ويزا ميان ايران و عراق
آخرين وضعيت لغو ويزا ميان ايران و عراق - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بازرگانان ايراني و عراقي به زودي مي توانند بدون ويزا به کشور هاي يکديگر سفر کنند.

به گزارش اسپوتنيک به نقل از ايرنا، محمد جواد ظریف ۲۶ دی ماه در جمع سران عشائر کربلا و بابل در محل کنسولگری ایران در کربلا گفت: از 5 سال پیش پیشنهاد لغو متقابل و کامل روادید میان دو کشور را ارائه کرده‌ایم اما طرف عراقی هنوز با آن موافقت نکرده است. 

عراق به تحریم های ضد ایران نمی پیوندد - اسپوتنیک ایران
عراق به تحریم های ضد ایران نمی پیوندد

اقاي ظريف در ادامه گفت: به تازگی نیز پیشنهاد کرده‌ایم که دست کم روادید بازرگانان لغو شود، این پیشنهاد را به دولت عراق داده‌ایم و درصورت موافقت، می‌توانیم آن را در جریان سفر  دکتر روحانی به بغداد امضا کنیم. ما کاملا برای لغو روادید آمادگی داریم اما این امر به صورت یکطرفه امکان پذیر نیست و باید متقابل باشد.

پيش از اين در خبرها آمده بود که ایران از عراق می خواهد که تحریم‌های آمریکا علیه ایران را نپذیرد. پیشنهاد ایران این است که از دینار عراق و ریال ایران در تبادلات تجاری بین دو کشور استفاده شود.
بانک مرکزی ایران تلاش می کند با عراق برای استفاده از دینار یا ریال ایران برای معامله با این کشور، توافق کند ولی عراق به تأیید آمریکا نیاز دارد و این در حالی است که آمریکا هنوز مصمم است به عراق اجازه دهد برای مدت کوتاهی فقط گاز طبیعی از ایران وارد کند تا برق مورد نیازش را تأمین نماید.
یک منبع در بانک مرکزی عراق اطلاع داد: یک هیئت عراقی که در دسامبر به آمریکا سفر کرده بودند و شامل مقامات اجرایی بانک مرکزی عراق و چندین وزیر از جمله وزرای نفت و نیرو می‌شدند، در مورد معاف شدن عراق از تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفتگو کردند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала