اگر "اس پی وی" اجرایی نشود، سوال از ظریف در دستور کار قرار می گیرد

© Sputnik / Sergey Guneev /  مراجعه به بانک تصاویر اگر "اس پی وی" اجرایی نشود، سوال از ظریف در دستور کار قرار می گیرد
اگر اس پی وی اجرایی نشود، سوال از ظریف در دستور کار قرار می گیرد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ایران گفت: اگر در هفته‌های آتی "اس پی وی" عملیاتی نشود، سوال از ظریف و دیگر مسئولان ذیربط در دستور کار مجلس ایران قرار خواهد گرفت.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از مهر، محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ایران گفت: اگر در هفته‌های آتی "اس پی وی" عملیاتی نشود، سوال از محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و دیگر مسئولان ذیربط در دستور کار مجلس ایران قرار خواهد گرفت.

وی با انتقاد از طولانی شدن زمان اجرای سازوکار ویژه مالی اروپا (اس پی وی)، گفت: پس از خروج آمریکا از برجام، اروپایی ها تعهد دادند که موضوعات مربوط به مراودات بانکی ما را از طریق یک رویکرد جدید تحت عنوان"اس پی وی" عملیاتی کنند. اروپایی ها وعده داده بودند که تا ماه های پایانی سال 2018 این سازوکار مالی اجرایی شود اما متاسفانه این مقطع زمانی هم به پایان رسید اما اروپایی ها به تعهد خود عمل نکردند.

وی همچنین با اشاره به آخرین پیگیری های دولت در این زمینه تصریح کرد: چند روز قبل چند تن از مسئولان ایران با گروهی از اتحادیه اروپا نشستی برگزار کردند و مقرر شد که تقسیم کاری بین سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس انجام شود تا بتوانند سازوکار اجرایی این حوزه را عملیاتی کنند. در واقع این کشورها هم باید تراکنش های بانکی مربوط به ایران با اتحادیه اروپا را ساماندهی کنند و هم اقداماتی را برای تسهیل در ارتباطات مالی ایران با کشورهای خارج از اروپا، انجام دهند.

وی تاکیدکرد: گزارش‌های ما حاکی از آن است که اروپایی‌ها ظرف چند هفته آینده عملیات اجرایی "اس پی وی" را انجام می دهند که البته آمریکا فشار زیادی بر اروپایی ها می آورد تا این موضوع عملیاتی نشود. ما به دولت خودمان در این زمینه تذکر داده ایم و با وزیر خارجه هم در این باره گفتگوهایی داشته ایم، در صورتی که طی هفته های آینده "اس پی وی" عملیاتی نشود و عملا از همکاری اروپا با جمهوری اسلامی ایران اتفاق مثبتی در مراودات بانکی ما رخ ندهد، سؤال از وزیر امور خارجه و دیگر مسئولان ذیربط در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت. اگر قرار باشد که اروپایی ها برای خوشامد آمریکا از زیر بار تعهداتشان شانه خالی کنند، برای ما قابل قبول نیست و این موضوع را به جد پیگیری می‌کنیم.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала