ضربه غیر منتظره هند به اقتصاد آمریکا

© AFP 2023 / Saul Loebضربه غیر منتظره هند به اقتصاد آمریکا
ضربه غیر منتظره هند به اقتصاد آمریکا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دولت هند از 31 ژانویه برای محصولات کشاورزی امریکا حقوق گمرکی 30 درصدی وضع می کند.

 

به گزارش اسپوتنیک سخن بر سر کالاهایی به ارزش 857 میلیون دلار است که بیش از یک سوم واردات محصولات کشاورزی از آمریکا را تشکیل می دهند. 
چرا هند تصمیم گرفت چنین ضربه ای را به اقتصاد امریکا وارد کند؟ همه چیز از ماه مارس شروع شد که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد برای واردات فولاد و آلومینیم حقوق گمرکی به میزان 25 و 10 درصد وضع می کند و به این ترتیب علاوه بر روسیه، چین، اروپا و زاپن ، صنعت ذوب فلز هند نیز آسیب دید.
هند همچنین به خاطر همکاری نظامی با روسیه نیز ضربه خورده است. در ماه آوریل کاخ سفید مطابق با قانون مقابله با مخالفان امریکا شرکت روسی "روس آبارون اکسپرت" را در فهرست تحریمی خود قرار داد و بانک های هندی مجبور شدند، مبلغ دو میلیارد دلار را که برای پرداخت مخارج تعمیر زیردریایی اتمی اجاره شده از روسیه به نام Chakra (طرح 971 "شوکا ـ ب) در نظر گرفته شده بود، مسدود کنند.
همچنین هند از تحریم نفتی ایران از سوی امریکا آسیب دیده چون از جمله خریداران عمده نفت ایران بوده است.
یادآور می شود هشتم ماه مه، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد.
موج دوم تحریم های آمریکا که صادرات نفت را نیز شامل می شود از پنجم نوامبر اجرایی شد. برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران هشدار داد، کسانی که بخواهند مکانیزم محدودیت های علیه ایران را دور بزنند ، بلافاصله تحریم خواهند شد. واشنگتن قصد دارد اقداماتی را علیه کشورهایی که با ایران همکاری می کنند صورت دهد و کشورهایی را که به خرید نفت از ایران ادامه می‌دهند مجازات کند. گفتنی است ششم اوت 2018 اولین موج تحریم های آمریکا علیه ایران که پس از توافقنامه هسته ای برجام در سال 2015 متوقف شده بود، دوباره به اجرا گذاشته شد. تحریم های آمریکا شامل محدودیت مرتبط با تجارت ایران در زمینه طلا و فلزات گرانبها و تحریم های هواپیمایی و خودرویی هستند.

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала