تبدیل خورشید به بلور

اشتراک
ستارگانی شبیه خورشید در پایان زندگی خود مبدل به غول های سرخ می شوند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از Nature، گروه محققان بریاست «پی یر امانوئل ترمبلی »(Pier-Emmanuel Tremblay) از دانشگاه « یوریک» توانستند آمار غیرعادی کوتوله های سفید با نورهای مشخص را کشف کنند که فرایند های کند و بی شتابی در هسته های آنها در حال وقوع است.

ستارگانی شبیه خورشید در پایان زندگی خود مبدل به غول های سرخ خواهند شد. پس از میلیاردها سال، خورشید آنقدر بزرگ خواهد شد که شکل ظاهر آن مثل مریخ خواهد شد. سپس این ستاره مبدل به ستاره تازه ای خواهد شد- پوشش خارجی آن در فضا حل خواهد شد و هسته آن مبدل به کوتوله سفید خواهد شد.

کشف یک سیاره کوتوله جدید در منظومه شمسی - اسپوتنیک ایران
کشف یک سیاره کوتوله جدید در منظومه شمسی

اجسام فضایی از نوع کوتوله سفید را نمی توان «ستاره» نامید. واکنش های ترموهسته ای در آن ها رخ نمی دهد،زیرا چیزی برای سوختن وجود ندارد. این یک جسم بسیار بسیار داغ است که به کندی در حال سرد شدن در فضاست.

سرد شدن و پایان نور کوتوله های سفید میلیاردها سال طول می کشد. از آنجا که سرعت این روند بطور دقیق قابل محاسبه است، از نور آن می توان برای تعیین سن آن و سن ستارگان نزدیک به آن استفاده کرد.

فشار در داخل ستارگان قبلی آنقدر زیاد است که اکسیژن و کربن با فرو رفتن در مرکز آن مبدل به بلور های کریستالی می شوند. دقیقا نمی توان گفت نتیجه چگونه خواهد بود، اما پخش گرما، ستاره را داغ می کند و باعث افزایش درخشش آن می شود و بدین ترتیب به مدت دو میلیارد سال یا حتی بیشتر آن را«جوان تر» می کند.

به گفته محققان با توجه به این فرایند می توان از سرنوشت خورشید آگاه شد. پس از 10 میلیارد سال  خورشید مبدل به کریستال اکسیژن — کربنی خواهد شد. افسوی که ما تا آن زمان زنده نخواهیم بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала