کشف سیگنال قوی رادیویی

© Fotolia / Petrovich12سوراخ سیاه
سوراخ سیاه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در اعماق فضا سیگنال های رادیویی مرموز ردیابی شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از نشریه علمی« Nature»،اخترشناسان برای دومین بار در تاریخ منبع سیگنال های قوی رادیویی در فضا را کشف کردند. اما اینکه چه کسی و یا چه چیزی آن ها را ارسال می کند همچنان یک معما باقی مانده است.

در سال 2007 میلادی اخترشناسان چیزی را کشف کردند که آنها و همه ما زیاد به آن توجه می کنیم. آن ها با مطالعه آرشیو رصدخانه «پارکس» در استرالیا سیگنال رادیویی را کشف کردند که این رصدخانه 6 سال پیش ضبط کرده بود اما هیچکس به آن توجه نکرده بود.

اعلام حضور زمینی ها به فضایی‌ها با شلیک یک لیزر قدرتمند - اسپوتنیک ایران
پیشنهاد جدیدی درباره چگونگی اعلام حضور زمینیان به فضا

این سیگنال حتی کمتر از چند میلی ثانیه طول کشیده بود اما قوی بودن آن باعث شگفتی شد. این پرتو 500 بار قوی تر از پرتو رادیو اکتیو خورشید بود.

از آن زمان تا کنون اخترشناسان بدنبال کشف علت این نوع پرتوافکنی بوده اند. تئوری ها زیاد هستند — یا سوراخ های سایه و یا تصادم ستاره های نوترونی.

اما مقاله ای که جدیدا در مجله «طبیعت» منتشر شده است سرشت این سیگنال فضایی را روشن تر می سازد.  این دومین بار است که اخترشناسان توانستند سرچشمه این سیگنال رادیویی را کشف کنند که دوبار تکرار شده است. آن را « fast radio bursts » می نامند.

 کارمندان Canadian Hydrogen Intensity Mapping Experiment، نیز توانستند 13 سیگنال  جدید را کشف کنند. هر چند گزینه سوراخ سیاه رد می شود، اما مطالعه امواج رادیویی بسیار قوی بخودی خود گواه آن است که منبع آن ها به احتمال زیاد در سوراخ سیاه و یا ستاره نوترونی قرار دارد.

آیا زمانی می توان این معما را حل کرد؟ این کار ممکن است. اما دانشمندان باید اطلاعات زیادی را جمع آوری کرده و دیگر منابع سیگنال هایی را کشف کنند که تکرار می شوند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала