انتقاد ایران از اتحادیه اروپا

© AFP 2023 / Atta Kenareانتقاد ایران از اتحادیه اروپا
انتقاد ایران از اتحادیه اروپا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایران از اتحادیه اروپا برای تأخیر در ایجاد یک سازوکار برای دور زدن تحریم های آمریکا انتقاد کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، از اتحادیه اروپا برای تأخیر در ایجاد یک مکانیسم مالی ویژه برای دور زدن تحریم های آمریکا علیه تهران انتقاد کرد.

وی با اشاره به ناتوانی‌های جدی اروپا در اجرای اس پی وی، مسئولیت عدم اجرای این ساز و کار مالی را به عهده اروپا دانست و گفت که صبر ایران هم حدی دارد.

وی ضمن انتقاد از تأخیر اتحادیه اروپا در اجرای ساز و کار مالی موسوم به اس پی وی پس از خروج آمریکا از برجام، تصریح کرد: اتحادیه اروپا در ایجاد ساز و کار مالی با حسن نظر ورود کرد و اراده سیاسی مثبتی نیز از خود نشان داد، اما در طول زمان و طی مذاکرات ماه‌های گذشته این احساس کم کم جدی‌تر می‌شود که کشور‌های اروپایی با یک سری ناتوانی‌های جدی در اجرای اس پی وی مواجهند. سیطره دلار و همچنین در هم تنیدگی اقتصاد اروپا و آمریکا را از دلایل اصلی تأخیر در اجرای اس پی وی خواند و افزود: اتحادیه اروپا و حتی سه کشور اروپایی طرف ایران در برجام نیز در اسارت و گروگان اقتصاد آمریکا هستند، لذا لازم است که در جهت استقلال خود و برای ادامه حیات مستقلانه تصمیم بگیرند.

پیشتر علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، در اوایل ماه دسامبر گفت که ایران از یک مکانیسم مالی ویژه که توسط اتحادیه اروپا ایجاد می شود برای جلوگیری از تحریم های آمریکا علیه تهران تا پایان سال 2018 استفاده می کند. صالحی افزود که در آینده نزدیک تمام معاملات نفتی اتحادیه اروپا با کشورهای دیگر با ارزش بیش از 300 میلیارد یورو تنها با یورو و نه دلار انجام خواهد شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала