گزارش و تحلیل

موفقیت های ایران در مبارزه با HIV از طریق انتقال خون

© Fotolia / Photographee.euموفقیت های ایران در مبارزه با HIV از طریق انتقال خون
موفقیت های ایران در مبارزه با HIV از طریق انتقال خون - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کشور ایران جزو معدود کشورهایی است در جهان، و نیز تنها کشور منطقه که با تشکیلات سازمانی و ساختار یافته در تمامی استان ها و شهرستان های کشور، با مدیریت و نظارتی متمرکز، مسؤوليت تأمين خون و فرآورده های سلولی سالم و کافی را برای بیماران و مردم کشور عهده دار است.

.و هم سو با دیگر کشورهای جهان و در راستای تحقق تعهد جهانی، خود را متعهد می داند که از هیچ سعی و تلاشی در جهت رسیدن به خطر صفر انتقال اچ آی وی از طریق خون و فرآورده های آن (Zero Risk)، دریغ ننماید.
آقای دکتر علی اکبر پورفتح الله مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک در تهران افزود: "با وجود تلاش های همه جانبه تمامی دولت ها و کشورهای جهان برای پیشگیری از اچ آی وی، گسترش این بیماری همچنان در فهرست چالش های اصلی نظام سلامت دنیا قرار دارد. سازمان جهانی بهداشت برآورد نموده است که تنها در سال 2017 میلادی حدود 112 میلیون و پانصد هزار واحد خون در جهان اهدا شده است، این در حالی است که کشورهای توسعه یافته و با درآمد بالا که 19 درصد جمعیت جهان را تشکیل می دهند، تقریبأ نیمی از این میزان اهدای خون را بر عهده داشته اند".
دکتر پور فتح الله اظهار داشت: "سازمان جهانی بهداشت، اهدای داوطلبانه و بدون هیچگونه چشمداشت خون را مهم ترین عامل تضمین خون می داند، بر همین اساس، سازمان انتقال خون ایران سیاست اهدای خون آگاهانه و مسؤولانه را به عنوان یک اصل مهم در کشور پیروی نموده است، و بیش از یک دهه است که تمامی خون و فرآورده های خون در ایران به صورت صد در صد داوطلبانه و بدون کوچکترین چشمداشت تأمین می گردد، در صورتی که در سال 2017 میلادی در 71 کشور در دنیا، بیش از 50 درصد خون های اهدایی، و همچنین در تمامی کشورهای منطقه بخش قابل توجهی از خون های اهدایی، از طریق اهدای جایگزین (فامیلی) و یا اهدای خون به ازای دریافت پول بوده است".
ایشان افزودند: "در حال حاضر سازمان انتقال خون ایران با بهره گیری از روزآمدترین فن آوری های نوین جهانی، یک نظام غربالگری متمرکز را در تمام کشور مستقر نموده است، که طی فرآیندهای دقیق کنترل کیفی و تضمین کیفیت، تمامی خون و اجزای خون های اهدایی از لحاظ شناسائی اچ آی وی و دیگر عوامل ویروسی قابل سرایت از راه خون مورد آزمايش های غربالگری قرار می گیرند".

تحریم‌های آمریکا علیه ایران مشمول غذا و دارو نیز هست - اسپوتنیک ایران
تحریم‌های آمریکا علیه ایران مشمول غذا و دارو نیز هست

بگفته رئیس سازمان انتقال خون ایران: "برای کاستن از خطرات خطاهای احتمالی و به منظور کاهش احتمال خطر انتقال در دوران پنجره و دوره ی کمون این بیماری ها، سازمان انتقال خون ايران از ابتدای سال 2015 با استقرار نظام مراقبت از اهدای خون(Safe Donation Surveillance System) و آموزش مهارتی به پزشکان اهدا در همه مراکز اهدای خون کشور، سلامتی خون های اهدایی را تقويت نموده است. طی این برنامه، هر ماه و نیز هر سه ماه، هر مورد گزارش تأییدی موارد مثبت اچ آی وی و همینطور هپاتیت های نوع بی و سی، بررسی و ارزیابی می شود، و براساس یافته ها و نتایج ارزیابی هر مرکز اهدا، اقدامات و مداخلات اصلاحی تدیون و اجرا می شود. برنامه (Pre Donation Screening program)، برنامه ی دیگری است که در راستای افزایش ضمانت سلامت خون های اهدایی از سال 2015 و برای اولين بار در کشورهای منطقه، به صورت فاز بندی شده در کشورمان به اجرا در آمده است. طی این برنامه، از اهداکنندگان بار اول فقط نمونه ی خون گرفته می شود، و در صورتیکه نتایج آزمایشات غربالگری منفی باشد، پس از 3 ماه برای اهدای خون می تواند اقدام نماید". 

بگفته رئیس سازمان انتقال خون ایران: " بر اساس گزارش ثبت داده های سلامت خون در کشور، در سال 2017 میزان شیوع اچ آی وی، کمتر از 3 مورد در صد هزار اهدای خون گزارش گردیده است، که قابل رقابت با کشورهای با درآمد بالا و متوسط به بالا، و دیگر کشورهای پیشرفته جهان از جمله کشورهای اروپایی و شمال امریکا است، بطوریکه به جرأت می توان ادعا نمود که حتی از نظر سلامت بیماری های قابل انتقال از راه اهدای خون، در بسیاری از موارد بالاتر از همین کشورها می باشد، و همچنین از نظر کیفیت سلامت فاصله ی بسیار زیادی با کشورهای منطقه مدیترانه ی شرقی و آسیانه میانه و جنوب شرقی دارد. همین گزارش نشان داده است که در راستای رسیدن به خطر صفر انتقال اچ آی وی از طریق خون و فرآورده های آن (Zero Risk)، در 16 استان از 31 استان کشور، موارد گزارش آلودگی خون های اهدایی به عفونت اچ آی وی به صفر رسیده است و (Zero Risk) را تجربه کرده اند".
وی افزود: " همین گزارش حاکی از حدود 5 مورد شناسایی هپاتیت ویروسی نوع B در ده هزار مورد اهدا، وکمتر از 3 مورد هپاتیت نوع C در ده هزار مورد اهدا در سال 2017 بوده است".
بگفته ایشان: " در هر حال این نکته حائز اهمیت می باشد که در سازمان انتقال خون ایران، تمامی خون و اجزای سلولی خون های اهدایی از لحاظ عدم آلودگی به اچ آی وی و دیگرعوامل بيماریزا مورد آزمايش های غربالگری با آخرین فن آوری های روز دنیا قرار می گيرند، و پس از اطمینان از حذف خطر آلودگی احتمالی، اجازه ترخیص از مراکز انتقال خون و تحویل به بانک های خون بیمارستان ها و مراکز درمانی کشور می یابند، و از سوی مرکز مدیریت بیماریها، طی دهه ی گذشته هیچ مورد ابتلا به اچ آی وی در کشور از طریق خون و فرآورده های خون گزارش نشده است".

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала