ادامه تجارت ایران و عراق با وجود تحریم های آمریکا

© AFP 2023 / Ali Choukeirادامه تجارت ایران و عراق با وجود تحریم های آمریکا
ادامه تجارت ایران و عراق با وجود تحریم های آمریکا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تجارت ایران و عراق هنوز در جریان است و تحریم های اعمال شده آمریکا روی آن تاثیری ندارد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از المانیتور، ایران از عراق می خواهد که تحریم‌های آمریکا علیه ایران را نپذیرد. پیشنهاد ایران این است که از دینار عراق و ریال ایران در تبادلات تجاری بین دو کشور استفاده شود.
بانک مرکزی ایران تلاش می کند با عراق برای استفاده از دینار یا ریال ایران برای معامله با این کشور، توافق کند ولی عراق به تأیید آمریکا نیاز دارد و این در حالی است که آمریکا هنوز مصمم است به عراق اجازه دهد برای مدت کوتاهی فقط گاز طبیعی از ایران وارد کند تا برق مورد نیازش را تأمین نماید.
یک منبع در بانک مرکزی عراق اطلاع داد: «یک هیئت عراقی که در دسامبر به آمریکا سفر کرده بودند و شامل مقامات اجرایی بانک مرکزی عراق و چندین وزیر از جمله وزرای نفت و نیرو می‌شدند، در مورد معاف شدن عراق از تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفتگو کردند».
وی افزود: «این هیئت نمایندگی نتوانستند به نتایج خوبی برسند و آمریکا فقط به عراق اجازه داد گاز ایران را به‌ازای دینار برای نیروگاه‌های برقش خریداری کند. دولت عراق قول داد این کار را انجام دهد و حسابی برای شرکت نفت ایران در یک بانک دولتی با ارز دینار باز کرد».
بر اساس گفته های وی، آمریکا معافیت کامل عراق از تحریم‌های ایران را قطعاً رد کرده و تنها اجازه صادرات گاز طبیعی را از ایران داده است. این معافیت ممکن است در آینده شامل برق هم شود.
«آمریکا سعی دارد عراق را در استخراج گاز برای تولید برق توانمند کند و به وابستگی این کشور به کالاها و محصولات ایران خاتمه دهد».

Strait of Hormuz - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
پیغام بوموسا

در حالی که هنوز از دلار آمریکا برای تجارت بین عراق و ایران استفاده می‌شود، تمام انتقال‌های مالی، خارج از بخش بانکداری عراق از طریق واسطه‌های خارجی و بانکهایی در سوریه و لبنان انجام می‌شود. بیشتر تجارت بین این دو کشور شامل صادرات از ایران به عراق می‌شود و بنابراین تهران ترجیح می‌دهد معامله‌ها با یورو یا ریال باشد.
فاضل الحمدانی، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق بیان داشت: «تجارت بین ایران و عراق هنوز در جریان است و تحت تأثیر تحریم‌های اعمال‌شده بر ایران قرار نگرفته است».
در عین حال یک مقام عالی‌رتبه عراق خاطر نشان کرد: «بانک مرکزی متعهد است که هیچ دلاری به ایران نفروشد و هرگونه تلاش ایران را برای این کار رد می‌کند».
وی تاکید کرد: «بانک مرکزی همچنین از همکاری با ایران برای تبدیل ریال ایران به دلار آمریکا خودداری می‌کند».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала