قطعنامه شورای امنیت در باره موشک های ایرانی

© Sputnik / Grigoriy Sisoev /  مراجعه به بانک تصاویر محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه ایران
محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ظریف:پرتاب موشک ها توسط ایران قطعنامه 2231 شورای امنیت را نقض نمی کند.

به گزارش اسپوتنیک، محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه ایران در صفحه خود درتوییتر نوشت که تصمیم مقامات ایران در رابطه با پرتاب سه موشک حامل، قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل را نقض نمی کند.

وزیر خارجه ایران به این ترتیب به اتهامات مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در عدم رعایت قطعنامه واکنش نشان داد.

وی در صفحه خود در توییتر نوشت:«پرتاب ماهواره بر فضایی و یا آزمایش موشکی توسط ایران قطعنامه 2231 را نقض نمی کند. این آمریکاست که این قطعنامه را نقض کرده و در موقعیتی نیست که در این زمینه برای کسی داد سخن سر دهد».

موشک ها حساسیت آمریکا را بر انگیخت یا چیز دیگری؟ - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
موشک ها حساسیت آمریکا را بر انگیخت یا چیز دیگری؟

قطعنامه 1929 شورای امنیت سازمان ملل متحد در 9 ژوئن 2010 تحریم‌های اقتصادی شدیدی را علیه ایران وضع کرد. اما در سال 2016 توافق هسته ای میان ایران و 1+5 در شورای امنیت به رأی گذاشته شد که پس از تصویب آن تبدیل به قطعنامه 2231 شد که همراه با تصویب آن هر 6 قطعنامه قبلی که علیه ایران صادر شده و منجر به تحریم‌های وسیع در رابطه با موضوع هسته‌ای شده بود لغو گردید.

مایک پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا اعلام نمود که ایران بهتر است از پرتاب موشک های بالستیکی دست بردارد تا با تحریم های جدی تر اقتصادی روبرو نشود.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در ماه مه سال 2018 خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد. کشورهای دیگر امضا کننده این توافق —انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه ضمن محکوم کردن خروج این کشور از این موافقتنامه چند جانبه بین‌المللی، تأکید کردند که به برجام پایبند می مانند.

تحریم‌هایی که آمریکا یک‌جانبه علیه ملت ایران اعمال می‌کند، از سال ها قبل شروع شده و جامعه جهانی با آن هرگز کامل همراهی نکرده و امروز شگاف این اختلاف تا جایی پیش رفته که ترامپ مجبور شده است از برخی از تحریم های اسمی عقب نشینی کند.

در ماه دسامبر 2018، مایک پمئو از ضرورت احیای دوباره تحریم های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران جهت مقابله با برنامه ساخت موشک های بالستیکی ایران صحبت کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала