چرا استالین کشور اسرائیل را تأسیس کرد؟

© Sputnikیوسف استالین
یوسف استالین - اسپوتنیک ایران
اشتراک
گزینه جنجالی وکیل اسرائیلی در باره تأسیس اسرائیل منتشر شد.

به گزارش اسپوتنیک با استناد به نشریه روسی «مسکوفسکی کامسامولتس»، نتیجه رأی گیری در سازمان ملل متحد در سال 1947 در رابطه با تقسیم فلسطین به دو کشور —عربی و یهودی- حتی رهبران آینده اسرائیل را متعجب ساخت. خیلی ها می دانستند که استالین در پشت این تصمیم قرار دارد. استالین می خواست کشور اسرائیل با پایتخت آن در اورشلیم تأسیس شود.

چه چیزی باعث  آن شد که استالین به عنوان «پدر ملت» دست به چنین کاری بزند. آیا می توان این معما را حل کرد؟

آلکس راسکین، وکیل اسرائیلی گزینه قابل بحث اما جالبی را در خصوص این قضیه ارائه می دهد. وی در مصاحبه اختصاصی با «مسکوفسکی کامسامولتس»چاپ مسکو، فرضیه های مربوط به دلایل احتمالی تصمیم استالین را بیان کرد. انگیزه های تصمیم استالین آنچنان در هاله ای از اسرار پیچیده شده است که بخوبی قابل درک است چرا بیش از 70 سال محققان تاریخ معاصر حتی می ترسیدند در باره آن با صدای بلند به تفکر بپردازند.

Генералиссимус Советского Союза Иосиф Сталин - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
روابط تاریخی ایران و روسیه – قسمت هفتم اشتباه فاحش استالین در ایران

وکیل اسرائیلی در این خصوص توضیح داده گفت:«به عقیده من کشور اسرائیل موجودیت خود را مدیون سلیمان میلوهلز است(شخصیت اجتماعی و تئاتری که 12 ژانویه 1948 طی تصادفی در مینسک به قتل رسید).

اما آنچه به استالین مربوط می شود، هیچگونه شکی در آن نیست که استالین چهره اصلی در شکلگیری کشور اسرائیل بوده است. استالین نه تنها موافق تأسیس کشور یهودیان در فلسطین بود، بلکه هدفی را در مقابل خود قرار داده بود که بهرقیمتی شده باید اجرا می شد.

نگاهی به تصویر تاریخی می اندازیم: در نوامبر 1947 میلادی 58 کشور عضو سازمان ملل متحد بودند. برای تصویب هر تصمیمی باید دو سوم اعضای مجمع عمومی سازمان ملل «رأی موافق» می دادند.

روز 26 نوامبر سال 1947 رأی گیری مقدماتی انجام شد، البته از نقطه نظر نتیجه نامطلوب برای اسرائیل-25 رأی موافق و 13 رأی مخالف و 17 رأی ممتنع.

Ядерный взрыв - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
رسانه ها از صدها بمب اتم قدرتمند تر هستند

اما 29 نوامبر 1947 نتایج طور دیگری بود- 33 رأی موافق، 13 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع. از روز 26 تا 29 نوامبر با اعضایی که نمی دانستند چه تصمیمی بگیرند کار توضیحی انجام شد.

افسانه ای نیز در این رابطه وجود دارد که مطابق با آن، نمایندگان اسرائیل آینده گویا نلسون راکفلر را تهدید کرده بودند و از او خواسته بودند به اعمال نفوذ در کشورهای مریکای لاتین خاتمه بدهد. من به این نوع پیشرفت رویدادها باور ندارم. اگر از جایی می توانستند راکفلر را تهدید کنند، منشأ آن فقط مسکو بود.

نقش آمریکایی ها در تشکیل کشور اسرائیل هر چند عحیب به نظر می رسد، اما ناچیز بود. زیرا وزارت امور خارجه آمریکا مخالف آن بود.

همه این حقایق آشکار گویای آن است که استالین چه جدیت و قاطعیتی در تشکیل کشور یهودی در فلسطین از خود نشان داده بود.

انگیزه های واقعی استالین برای تشکیل کشور اسرائیل همانا در فلسطین را می توان با این مهم توضیح داد که کارهای استالین برای هیچکس قابل درک نبود. گلدا مئیر سیاستمدار اسرائیلی معتقد بود که استالین به خاطر ملاحضات انسانی به اسرائیل کمک کرد. اینگونه  برداشت«رمانتیک» مئیر گواه آن است که افکار استالین در این خصوص برای کمتر کسی قابل درک بود.

من معتقدم که استالین با کمک میلوهلز با جنبش اسرائیلی معامله کرد: بمب اتم در عوض اسرائیل».

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала