گزارش و تحلیل

10 دستاورد اقتصادی روسیه در 2018

© Sputnik / Aleksey Druzhinin /  مراجعه به بانک تصاویر 10 دستاورد اقتصادی روسیه در 2018
10 دستاورد اقتصادی روسیه در 2018 - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اسپوتنیک - در سال گذشته، روسیه تعدادی رکورد در زمینه اقتصاد و دارایی را شکست.

ده رکورد روسیه به قرار زیر است:

ذخیره بی سابقه طلا
در سال 2018، بانک مرکزی روسیه مقدار 92.2 تن طلا را تهیه کرد و از نظر خرید این فلز جای اول را در جهان گرفت. سهم طلا در ذخایر بین‌المللی روسیه 18 درصد بوده است، ذخیره طلا بیش از دو هزار تن بوده است. روسیه در مورد این شاخص حتی سال گذشته از چین با 1800 تن طلا سبقت جست.

سهمیه بسیار پایین در بدهی ملی آمریکا
بانک مرکزی روسیه ضمن خرید شمش‌های طلایی همزمان سرمایه گذاری در اوراق قرضه دولتی ایالات متحده را کاهش می‌دهد و تقریبا تمام بدهی‌های ملی ایالات متحده موجود در بانک روسیه فروخته شد.

رکورد مازاد بودجه
در پایان سال، بودجه روسیه برای اولین بار در هفت سال گذشته با مازاد اجرا خواهد شد. با توجه به پیش بینی‌های وزارت دارایی، مازاد 2.5 درصد تولید ناخالص داخلی خواهد بود. در سال 2017، بودجه کسری داشت: هزینه به میزان 1.4 درصد تولید ناخالص ملی از درآمد بیشتر بود. در ابتدا، بودجه با کسری بودجه 1،271.4 میلیارد روبل (1.3 درصد از تولید ناخالص داخلی) برنا مه ریزی شده بود، اما نفت بشدت گران شد و درآمد اضافی نفت و گاز مازاد بودجه را فراهم کرد.

محبوب ترین مشاغل روسیه در یک سال گذشته - اسپوتنیک ایران
محبوب ترین مشاغل روسیه در یک سال گذشته
وزارت دارایی روسیه پیش بینی می‌کند که تا پایان سال، اضافه رشد درآمد حاصله از نفت و گاز به 2.7 تریلیون روبل برسد. مازاد بودجه سپر ایمنی دولت است که روسیه قادر خواهد بود در مقابل تحریم‌های جدید غرب بایستد.

بدهی بی سابقه پایین بدهی خارجی دولتی
بدهی کل خارجی روسیه یکی از پایین ترین در جهان است که مجموع آن 525 میلیارد دلار است. برای مقایسه: بدهی بریتانیا معادل 7.5 تریلیون دلار است، در فرانسه آن پنج تریلیون است، آلمان 4.8 تریلیون دلار است. در سراسر منطقه یورو — 14 تریلیون و در ایالات متحده — بیش از 21 تریلیون دلار است.
تحلیل گران بانک سوئیس UBS ثابت کردند، روسیه از نظر سرعت کاهش دادن بدهی‌های خارجی اول است (از جمله بدهی‌های دولت در تمام بخش‌های اقتصادی).

نرخ بسیار پایین وام مسکن
روس‌ها در سال 2018 تعداد بی سابقه زیاد وام‌های مسکن را ثبت کردند. بنا به برآورد کارشناسان گروه "Dom.rf"، طی 10 ماه اول سال 2018، 1.17 میلیون وام به مبلغ کل 37.3 میلیارد روبل صادر شد.
کاهش چشمگیر نرخ بهره موجب رشد فزاینده وام دهی برای خرید مسکن شد. مطابق پیش بینی وزارت خانه سازی، تا سال 2022، ممکن است وام مسکن را با بهره شش درصد خرید.

رکورد استخراج نفت

ماهیگیری در دریاچه تاواتوی در استان سوردلوسکی - اسپوتنیک ایران
مناظر زمستانی روسیه
در سال 2018 روسیه رکورد مطلق تولید نفت را تعیین کرد. در ماه اکتبر، این رقم به 11.6 میلیون بشکه در روز رسید. همانطور که در گزارش اوپک آمده است، این بالاترین شاخص کشور در دوره پس از شوروی است.

رکورد صادرات گاز به اروپا
در پایان سال، حجم صادرات گاز خط لوله به اروپا بیش از 200 میلیارد متر مکعب خواهد بود.
در حال حاضر در 11 ماه اول سال، گازپروم 179.9 میلیارد متر مکعب گاز صادر کرد که 2.6 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است و 10.2 درصد بیشتر از سال ما قبل آخر است. عمده واردات در آلمان، اتریش، هلند و فرانسه، جمهوری چک، فنلاند و رومانی افزایش یافت. در ماه ژانویه-نوامبر، مجارستان و یونان گاز روسیه بیشتر را در مقایسه با کل سال گذشته خریداری کردند.

رکورد صادرات غله
به گفته وزارت کشاورزی، روسیه در سال 2018 حدود 33 تا 34 میلیون تن گندم صادر کرد. این مقدار غله بیش از همه انتظارات بود: دانه 109 میلیون تن محصول برداشت شد و تقریبا دو سوم آن گندم بود.
به اطلاع بلومبرگ، در سال‌های 2017-2018، روسیه 36.6 میلیون تن گندم صادر می‌کند که 30 درصد بیشتر از سال گذشته است و مطابق این شاخص جایگاه اول را در جهان در سده جاری خواهد گرفت. دانه روسی ارزانتر از آمریکایی است، به این معنی که روسیه بازهم جای آمریکا را در بازار جهانی خواهد کرد.

دوم در درجه بندی بلومبرگ
در رتبه بندی اقتصادهای در حال رشد، بلومبرگ روسیه را از هفتم تا دوم افزایش داد. در طول سال، تولید ناخالص داخلی روسیه تقریبا 300 میلیارد دلار افزایش یافت و به 1.58 تریلیون دلار رسید.
با توجه به دستورهای رئیس جمهوری در ماه مه، روسیه تا سال 2024 باید در میان 5 اقتصاد بزرگ جهان قرار گیرد.

رشد تعداد گردشگران به روسیه
سرانجام، 2018 سال حد نصاب برای بازار توریستی روسیه بود: 90 میلیون گردشگر وارد شده. این بالاترین رقم در ده سال گذشته است.
به گفته آژانس گردشگری فدرال، از سال 2008، ورود و گردش داخلی گردشگران تقریبا 70 درصد رشد کرده است — این شامل شهروندان خارجی و روسی است. محبوب ترین مقصدها: مسکو، استان کراسنودار، کریمه، سن پترزبورگ و ولادیمیر است.
البته جام جهانی فوتبال علاقه به روسیه را گرم کرد. بازی‌های فوتبال جهانی در تابستان حدود هفت میلیون هوادار را به خود جلب کرد که 3.5 میلیون آنها خارجی بودند. جام جهانی فوتبال تقریبا یک تریلیون روبل به بودجه روسیه واریز کرد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала