گزارش و تحلیل

فناوری نانو علیه فشار خون بالا

© Fotolia / Andrei Tsalkoفناوری نانو علیه فشار خون بالا
فناوری نانو علیه فشار خون بالا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اسپوتنیک - زیست شناسان از نووسیبیرسک روسیه نانوذرات خاصی را ایجاد کرده اند که فشار خون را پایین می‌آورند.

خانم ایسا لِوینا، نامزد علوم شیمی دانشکده علوم طبیعی، پژوهشگر آزمایشگاه مهندسی پروتئین در دانشگاه دولتی نووسیبیرسک می‌گوید: داروی ما مجموعه ای از نانوذرات و مولکول‌های DNA کوتاه است. سابق، دومین بار برای ورود به سلول‌ها، جایی که آنها را به RNA مسنجر متصل می‌کنند و از تشکیل پروتئین جلوگیری می‌کند. به همین دلیل، تعداد گیرنده‌های سلول‌ها افزایش نمی‌یابد و فشار خون بالا نمی‌رود.

چند سال پیش، لوینا و همکارانش از دانشگاه نووسیبیرسک و مؤسسات مربوطه آکادمی علوم روسیه روش جدیدی را برای مقابله با این بیماری پیدا کردند و اجازه دادند بیماران برای مدت زیادی از فشار بالا رهایی یابند. پایه آن — به اصطلاح oligonucleotides — زنجیره‌های کوتاه DNA، متشکل از 10-20 "حروف" —nucleotides است.

این زنجیره‌ها می‌توانند به طور قابل توجهی کار ژن‌های انسان و یا حیوان را تغییر دهند و فعالیت‌های آن‌ها را افزایش و یا کاهش می‌دهند. این ویژگی از oligonucleotide باعث شد که متخصصان زیست شناسی روسیه به این نکته توجه داشته باشند که می توان آنها را برای مبارزه با پرفشاری خون مورد استفاده قرار داد، و کار ژن‌هایی را تنظیم کرد که انقباض و تعریض دیواره‌های عروق خونی را کنترل می‌کنند. لوینا و تیم او با موفقیت از این روش با ایجاد ژن درمانی استفاده کردند و فعالیت یکی از ژنهای ACE1 را سرکوب نمود که با انقراض عروق مرتبط بود. اتمام موفقیت آمیز این آزمایش‌ها، دانشمندان را به فکر ساختن جایگزین کامل برای بتا بلوکرها انداحت.

امروزه مسدود کننده‌های بتا به عنوان دارو اصلی برای مبارزه با فشار خون بالا استفاده می‌شود. آنها رگ‌های خونی را کمتر حساس به سیگنال‌هایی می‌کنند که عروق را به انقراض و قلب به ضربان بیشتر وادار می‌سازد. علیرغم تمام مزایای آن، بتا بلوکرها عوارض جانبی زیادی دارند. آنها کار کلیه‌ها را مختل می‌کنند، باعث مشکلات خواب و سوء عملکرد سوخت و ساز گلوکز می‌شوند.

طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، بیماری‌های قلبی و عروقی، از جمله حملات قلبی، سکته مغزی و نارسایی قلبی مزمن، هنوز عامل اصلی مرگ در سطح جهانی هستند. هر ساله حدود 17 میلیون نفر مبتلا به این امراض می‌میرند و بیشتر این مشکلات به علت فشار خون بالا بوجود می‌آید.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала