اروپا تحت فشار آمریکا درجا می زند

© AFP 2023 / Atta Kenareبهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آیا اروپا برای راه اندازی کانال ویژه مالی شرایطی مطرح کرده است؟

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایرنا»، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام نمود که  اروپایی‌ها همکاری‌های طولانی با ایران داشته و از ویژگی‌های جمهوری اسلامی بخوبی آگاه هستند. ایران در سطح جهان شناخته شده و دارای جایگاه مشخص با تعاریف خاص خود است. ایران اجازه نمی دهد که دیگران برای تهران شرایط تعیین کنند.

بهرام قاسمی در ادامه گفت:«مشکلات اس. پی. وی به ناتوانی اروپا در قبال آمریکا و فشار‌های سنگین ایالات متحده بر اروپا و نهایتاً پیچیدگی خود این ساز وکار بازمی گردد. اگر چنین ساز وکاری بخواهد در هر کجای جهان تعریف شود، با پیچیدگی‌هایی که دارد زمان بر است.

تهیه برنامه همکاری نظامی ایران و روسیه در سال ۲۰۱۹ - اسپوتنیک ایران
تهیه برنامه همکاری نظامی ایران و روسیه در سال ۲۰۱۹

اگر چه هنوز امیدواریم اروپا به تعهدات خود عمل کند، تهران گزینه‌های دیگری را بدون آنکه بر روی آنها تبلیغ کند با کشور‌های مختلف از جمله چین، روسیه، هند و ترکیه دنبال کرده است.

احساس ما این است که اروپا در شرایط کنونی در قبال آمریکا و فشار‌های آن تا حد زیادی ناتوان است و توانایی لازم برای دفاع از هویت اروپایی، مؤسسات مالی و اقتصادی خود را ندارد.

بحث راه اندازی ساز وکار مالی میان ایران و اتحادیه اروپا بعد از خروج آمریکا از برجام و با اصرار و علاقه مندی که در اکثر کشور‌های جهان و به خصوص سه کشور اروپایی و اتحادیه اروپا در باقی ماندن ایران در برجام وجود داشت، شکل گرفت».

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در ماه مه سال 2018 خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد. کشورهای دیگر امضا کننده این توافق —انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه ضمن محکوم کردن خروج این کشور از این موافقتنامه چند جانبه بین‌المللی، تأکید کردند که به برجام پایبند می مانند.

تحریم‌هایی که آمریکا یک‌جانبه علیه ملت ایران اعمال می‌کند، از سال ها قبل شروع شده و جامعه جهانی با آن هرگز کامل همراهی نکرده و امروز شگاف این اختلاف تا جایی پیش رفته که ترامپ مجبور شده است از برخی از تحریم های اسمی عقب نشینی کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала