گزارش و تحلیل

نجات باغ اراج از دست سازندگان +عکس

© Sputnikنجات باغ اراج از دست سازندگان +عکس
نجات باغ اراج از دست سازندگان +عکس - اسپوتنیک ایران
اشتراک
منطقه یک تهران با داشتن پتانسیل های گردشگری ، فضاهای سبز طبیعی، فرهنگی ، مذهبی به عنوان قطب گردشگری شهر تهران شناخته شده است.

به گزارش اسپوتنیک —  به دلیل قیمت بالای زمین و وجود افرادی که در زمینه ساخت و ساز فعالند، شاهد تخریب بسیاری از باغات و فضاهای سبز در این منطقه بوده ایم که تبدیل به برج ها و آسمان خراش های مختلف شده اند. همچنین وجود سفارتخانه های کشورهای مختلف در این منطقه سبب شده است تا بعنوان مرکز تعاملات بین المللی نیز شناخته شود و بیشتر از مناطق دیگر نیازمند رشد و شکوفایی باشد. لذا نقش شهردار در این منطقه پررنگ تر از سایر مناطق می باشد و تصمیمات شهردار می تواند اتفاقات بزرگی را رغم بزند. توسعه و شکوفایی این قسمت از شهر "تهران" نباید سبب شود تا باغاتی که سبب زیبایی و تمیزی هر چه بیشتر شهر "تهران" می شوند تخریب شده و تبدیل به مکان های مسکونی و تجاری جهت مصرف عده ای خاص از مردم شود.

در راستای این امر، شهردار منطقه یک تهران، حبیب الله تاجیک اسماعیلی توضیحاتی را در مورد باغ "سراج" ارائه می دهند.

اسپوتنیک: ماجرای باغ اراج چه بوده و چه اتفاقی برای آن افتاده است؟
باغ اراج، باغی است که متعلق به سازمان اوقاف و امور خیریه بود و به علت خشک شدن منبع آبی که قنات بوده است چند سالی است که درختان آن آسیب دیده و خشک شده بود. همچنین به جهت تجمع عده ای از افراد بی خانمان در آن باغ، چند باری دچار آتش سوزی شده بود. به همین دلیل سازمان اوقاف به شهرداری مراجعه کرده و طی توافقی، ۷۰ درصد از این باغ ۳۱۰۰۰ متری به شهرداری واگذار شده و ۳۰ درصد آن در اختیار اوقاف قرار داده شود تا آنها بتوانند در آن ساخت و ساز کنند. به همین دلیل در ماه های گذشته، سهم ۷۰ درصدی شهرداری توسط اوقاف به شهرداری تحویل داده شد و به نام شهرداری سند زده شد. شهرداری نیز اقدام به پاکسازی ۲۱۰۰۰ متری سهم خود کرد. به طور طبیعی شهرداری متعهد بود که ۳۰ درصد متعلق به سازمان اوقاف را پروانه ساخت و ساز دهد اما به جهت اینکه با لغو مصوبه باغات توسط شورای شهر همزمان شد، دست ما برای تصویب مقررات بعدی تقریبا بسته بود تا بتوانیم پروانه ساخت و ساز برای این ۳۰ درصد دهیم. به جهت اینکه من به اداره اوقاف و شخص سازنده تعهد داشتم، اجازه دیوار کشی و تجهیز کارگاه دادم. شبی شخص سازنده اقدام به گودبرداری کرد که با اعتراض اهالی روبرو شد و از گودبرداری آن جلوگیری کردند. البته گودبرداری با مجوز شهرداری انجام شده بود اما فعلا کار متوقف شده است تا در شهرداری و شورای شهر مقررات مربوط به باغات تصویب شود و برابر با مقررات جدید، شخص سازنده پروانه ساخت و ساز بگیرد. مابقی باغ هم توسط شهرداری تبدیل به باغ بوستان شده است. ما اسم پارک را بر روی این مکان نمی توانیم بگذاریم چون اکثر درختان این باغ، درخت میوه مانند خرمالو و سیب و… است.


اسپوتنیک: آیا شایعات مختلف در مورد باغ اراج صحت داشته است؟
هیچ بحث خاصی در این زمینه نبوده و کمی جوسازی رسانه ای و تبلیغات بوده است.



اسپوتنیک: نقش شهرداری در نگهداری و توسعه این باغ چه بوده است؟

در هر کجا زمینی وجود دارد مورد نظر برج سازان و ساختمان سازان می باشد تا آن را تبدیل به برج ها و ساختمان کنند. مسلما بسیاری از آنها فقط به منافع شخصی توجه می کنند و به منافع ملی و شهر توجهی ندارند. اگر شهرداری این همکاری را با اوقاف نمی کرد، مسلما سازمان اوقاف به طور طبیعی به دنبال راهی بود تا با اخذ مجوز، آن را تبدیل به ساختمان کند. این حرکت شهرداری سبب شد تا ۲۱۰۰۰ متر از زمین موجود از دست ساخت و ساز کنندگان نجات پیدا کند و تبدیل به محل عمومی برای استفاده مردم شود.

اسپوتنیک: این سازندگان که به منافع شخصی توجه می کنند، چه کسانی هستند؟
این افراد کسانی هستند که می توانند با سازمان اوقاف تعامل کنند و به نحوی زمین را خریداری کرده و به ساخت و ساز مشغول شوند. این حرکت در همه جای "تهران" امری طبیعی است. مسلما سازندگان یا مردم متوجه حفظ باغات، مکان های طبیعی و عمومی شهر نیستند و شهرداری متولی این موضوع است و باید از فضاهایی که پتانسیل تبدیل شدن به فضاهای عمومی را دارد، حفظ و نگهداری کند.

اسپوتنیک: برنامه شهرداری برای توسعه باغ اراج چیست؟


شهرداری برنامه دارد تا درختان میوه این باغ را افزایش دهد و درختان میوه جدید بکارد. ساختمانی در این باغ وجود دارد که برنامه داریم تا به کافی شاپ و محلی برای پاتوق مردم تبدیل کنیم. همچنین وسایل و زمین های بازی توپی و آلاچیق های مختلف در پارک طراحی شده است که ان شالله تا قبل از عید نوروز به بهره برداری می رسد و به صورت کامل به مردم تحویل داده شده و مردم می توانند از آنها استفاده کنند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала