انتقاد از عملکرد دولت ایران در رابطه با افزایش بی‌محابای قیمت کالاها

© AP Photo / Vahid Salemiانتقاد از عملکرد دولت ایران در رابطه با افزایش بی‌محابای قیمت کالاها
انتقاد از عملکرد دولت ایران در رابطه با افزایش بی‌محابای قیمت کالاها - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ایران گفت: افزایش بی‌محابای قیمت کالاها به دلیل فضای روانی صعود نرخ ارز بود که در جامعه ایجاد شد که متأسفانه دولت در این خصوص عملکرد بدی داشت.

به گزارش اسپوتنیک، علی‌اکبر کریمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، درباره عدم کاهش اقلام مصرفی و خدماتی مردم با وجود سیر نزولی قیمت ارز اظهار داشت: زمانی که دلار افزایش قیمت یافت این موضوع علیرغم اینکه هیچ ارتباط مستقیمی بین دلار و بسیاری از کالاهایی که در داخل کشور تولید می‌شود ندارد، شاهد افزایش بی‌محابای قیمت کالاها بودیم.
وی افزود: افزایش بی‌محابای قیمت کالاها به دلیل فضای روانی صعود نرخ ارز بود که در جامعه ایجاد شد که متأسفانه دولت در این خصوص عملکرد بدی داشت و سیاستی که در دولت برای مدیریت برای بازار ارز و فضای روانی کشور وجود داشت سبب تشدید فضای روانی شد و کالاها بر اثر آن فضای روانی گران شدند.

گوشت قرمز - اسپوتنیک ایران
گوشت گوسفند به قیمت طلا؟

 نماینده مردم اراک در مجلس می‌گوید: دولت نتوانسته در طول این مدت در خصوص آثار واقعی افزایش واقعی نرخ دلار بر قیمت تمام‌شده برخی از کالاها مدیریت کند.
وی در همین خصوص به ذکر مثالی پرداخت و گفت: مثلاً اگر ظرف لبنیات به دلیل افزایش نرخ ارز افزایش یافته باید سازمان حمایت از مصرف کننده این افزایش را آنالیز کند و اعلام کند که این میزان به کالا اضافه شد و به اطلاع مردم برساند.
کریمی معتقد است‌: به دلیل ضعف مدیریت دولت در بازار و کنترل بسیاری از افراد سودجو قیمت نهایی تولیدات خودرو را بی‌حساب و کتاب افزایش دادند که این فشار مضاعفی را به مردم وارد ساخته است و در مجموع شرایطی را رقم زده که شاهد یک تورم افسارگسیخته بی‌حساب و کتاب در جامعه هستیم و این مشکلات جدی برای مردم ایجاد کرده است.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه دولت باید در این خصوص با یک برنامه منسجم ورود می‌کرد،‌گفت: در مقوله خودرو نیز اگر بخشی از تولید خودرو که ارزبری دارد و به واسطه افزایش قیمت ارز گران شده باید مشخص شود که سهمش در قیمت خودرو چقدر است.
وی در پاسخ به این پرسش که دولت می‌دانست که قرار است تحریم‌ها اعمال شوند بنابر این می‌توانست آن بخش از مواد اولیه خودرو که نیاز به ارزبری داشت را قبل از شروع تحریم‌ها خریداری کند گفت: بله دولت باید از آمادگی لازم برای این موضوع برخوردار بود.
کریمی معتقد است: فضای بازار و جامعه در مرحله نخست تحریم‌ها و در مرحله دوم تحریم‌ها نشان می‌دهد که ما به مراتب بیشتر از اینکه از واقعیت تحریم‌ها تأثیر گرفته باشیم از فضای روانی تحریم‌ها متأثر شده‌ایم و مدیریت کردن بر فضای اقتصادی کشور می‌توانست و می‌تواند بسیاری از آثار را خنثی کند.
وی با تأکید بر اینکه ما در صنعت خودرو شاهد حضور مافیای هستیم، گفت: مافیای خودرو اجاره بومی‌سازی کامل صنعت خودرو را نمی‌دهند و مصداق این ادعا بحران عدم پرداخت مطالبات به قطعه‌سازان در سال‌های اخیر است.
آقای کریمی افزود برخی از مشاوران رئیس‌جمهور بارها توانمندی‌ها و تولیدات داخل را تحقیر کردند و صراحتاً اعلام کردند که توانمندی ما فقط در حد ساخت آبگوشت بزباش است. بنابر این با این مشاوران نمی‌توان به مقابله با تحریم‌ها رفت.
یادآور می شود طی ماههای اخیر قیمت ارزها از جمله دلار در ایران به شدت افزایش یافته و به دنبال آن قیمت کالاهای مصرفی و مسکن نیز به میزان بسیار زیادی بالا رفته است.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала