حضور غیرقانونی آمریکا در خلیج فارس

© Sputnik / Sergey Guneev /  مراجعه به بانک تصاویر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران
محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایران نمی خواهد روابطش را با دنیا به هم بزند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از شبکه خبری «فونیکس» چین، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران اعلام نمود که حضور آمریکا در خلیج فارس، امنیت کشورهای منطقه را به خطر می اندازد.

وزیر امور خارجه ایران در ادامه گفت:« ایران کشور قدرتمندی است و می تواند از منافع خود دفاع کند و این منطقه است که می تواند از حضور آمریکا، ضرر کند و بعید می دانم آمریکایی ها شرایط برای تهدید ایران را داشته باشند.

امتناع چین از خرید نفت آمریکا - اسپوتنیک ایران
امتناع چین از خرید نفت آمریکا

ما هنوز نمی دانیم که آمریکایی ها چه برنامه ای دارند. آن چه برای ما مهم است، این است که سیاست آمریکا در منطقه یک سیاست خطرناک است که باید این سیاست عوض شود. اما بعید می دانم آمریکایی ها به رغم همه تصمیم گیری های نابخردانه ای که داشته اند، تصمیم بر تشدید در روابط خود با ایران بگیرند.

در هر صورت ما برای هر شرایطی آماده هستیم و مردم ایران نشان داده اند با جدیت از کشورشان دفاع می کنند و ما دنبال درگیری نیستیم و بعید هم می دانم کس دیگری هم دنبال درگیری باشد».

وزیر امور خارجه ایران در رابطه با اینکه تحلیلگران چینی معتقدند ایران بعد از شش ماه چاره ای جز مذاکره با آمریکا ندارد، گفت:«فکر می کنم تحلیلگران چینی بعد از شش ماه، تحلیلشان را عوض خواهند کرد.ما هیچ وقت در شرایط اضطرار با آمریکا مذاکره نخواهیم کرد، طرفی که از مذاکره خارج شد، ایران نبود، آمریکایی ها تا هشت ماه قبل در برجام حضور داشتند و با ما مذاکره می کردند ولی آن را ترک کردند و خودشان باید به مذاکره برگردند. به نظر من تحلیلگران چینی به این نتیجه خواهند رسید که آمریکا چاره ای ندارد جز این که تصمیم خود را عوض کند».

ظریف در رابطه با قطع صادرات نفت ایران گفت:«آمریکا نمی تواند جلو صادرات نفت ایران را بگیرد و اگر بخواهد جلو صادرات ما را بگیرد، مجبور است وارد سیاست هایی شود که دنیا را به آشوب خواهد کشاند.

سیاست خارجی ما سیاست واکنش به اروپا نیست اروپا هم مهمترین طرف تجاری ما نیست مهمترین طرف تجاری ما چین، روسیه و همسایگان ما هستند ما با این کشورها مکانیسم های خود را ایجاد کرده ایم. البته ما به دنبال این نیستیم که با کشورهای اروپایی ارتباط نداشته باشیم. معتقدیم کشورهای اروپایی نیز مانند چین و روسیه باید وظایف خود را در برابر برجام نشان دهند و اگر این کار را نکنند بیانگر این است که اروپا نمی تواند طرف قابل اعتمادی برای دنیا باشد.

ما نمی خواهیم روابطمان را با دنیا به هم بزنیم و روابط را با کشورهای همسایه و چین و روسیه ادامه خواهیم داد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала