اعلام آمادگی ۱۱۰ شرکت اروپایی برای همکاری نفتی با ایران

© AFP 2023 / Atta Kenare اعلام آمادگی ۱۱۰ شرکت اروپایی برای همکاری نفتی با ایران
اعلام آمادگی ۱۱۰ شرکت اروپایی  برای همکاری نفتی با ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران با اشاره به اعلام آمادگی ۱۱۰ شرکت اروپایی برای تعامل نفتی با ایران، گفت: برای این تعامل در انتظار روشن شدن تکلیف کانال مالی بین ایران و اروپا هستیم.

به گزارش اسپوتنیک، رضا خیامیان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که امور دعوت از شرکت‌های اروپایی در حال انجام است، اظهار کرد: اتاق تهران هم به دنبال این کار است. احتمالا از تعدادی از این شرکت‌ها دعوت کنیم که در نمایشگاه کیش حضور داشته باشند؛ اما هنوز مشخص نیست و به‌دنبال نهایی کردن افراد هستیم.
وی درباره پاسخ شرکت‌های اروپایی به دعوت ایران توضیح داد: شرکت‌های اروپایی برای حضور پاسخ قطعی داده‌اند اما ما امور را عقب انداخته‌ایم و هنوز دقیقا مشخص نیست برای نمایشگاه کیش از آن‌ها دعوت کنیم یا بعد از آن. هدف ما این است که راهکار مالی برای آن‌ها مشخص شود و بعد این شرکت‌ها در ایران حضور یابند زیرا تا سازوکار تعامل مالی بین شرکت‌ها مشخص نشود، حضور آن‌ها فایده‌ای ندارد. درنتیجه منتظر تعیین تکلیف کانال مالی هستیم که قرار بود ایران و اروپا تاسیس شود.
نظر یک سیاستمدار ایرانی درباره توطئه های آمریکا و عاقبت کانال مالی اروپا - اسپوتنیک ایران
نظر یک سیاستمدار ایرانی درباره توطئه های آمریکا و عاقبت کانال مالی اروپا
بر اساس این گزارش، رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت پیش از این در ماه اکتبر از آمادگی ۱۱۰ شرکت کوچک و متوسط اروپایی برای همکاری با شرکت‌های ایرانی خبر داده و گفته بود: یکی از اهداف این است که شرکت‌های ایرانی برای ساخت تجهیزات نفتی که در داخل ایران به تکنولوژی نیاز دارند، با شرکت‌های کوچک و متوسط متصل شوند.این اقدام باعث می‌شود شرکت‌های ایرانی در سطح بین‌المللی فعالیت کنند و از آنجاکه تولید آنان با برند شرکت‌های اروپایی صورت می‌گیرد، می‌توانند به بازار این شرکت‌ها دست پیدا کرده و به منطقه صادرات داشته باشند.
هشتم ماه مه، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد.
موج دوم تحریم های آمریکا که صادرات نفت را نیز شامل می شود از پنجم نوامبر اجرایی شد. برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران هشدار داد، کسانی که بخواهند مکانیزم محدودیت های علیه ایران را دور بزنند ، بلافاصله تحریم خواهند شد. واشنگتن قصد دارد اقداماتی را علیه کشورهایی که با ایران همکاری می کنند صورت دهد و کشورهایی را که به خرید نفت از ایران ادامه می‌دهند مجازات کند. با این حال واشنگتن به برخی از کشورها از جمله چین، هند، ایتالیا، یونان،زاپن ، کره جنوبی، تایوان و ترکیه معافیت موقت از ارجای تحریم های نفتی علیه ایران واگذار کرده است. تعدادی از شرکت های اروپایی پس از اجزاسی تحریم های آمریکا فعالیت های خود را در ایران متوقف کرده اند.
گفتنی است ششم اوت 2018 اولین موج تحریم های آمریکا علیه ایران که پس از توافقنامه هسته ای برجام در سال 2015 متوقف شده بود، دوباره به اجرا گذاشته شد. تحریم های آمریکا شامل محدودیت مرتبط با تجارت ایران در زمینه طلا و فلزات گرانبها و تحریم های هواپیمایی و خودرویی هستند.

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала