ربات ایرانی سینا تنها رقیب قدرتمند، ربات آمریکایی داوینچی

© Depositphotos.com / Elnur_ربات ایرانی سینا تنها رقیب قدرتمند، ربات آمریکایی داوینچی
ربات ایرانی سینا تنها رقیب قدرتمند، ربات آمریکایی داوینچی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یک شرکت نوآوری و مهندسی پزشکی ایرانی با رونمایی از مدل جدید ربات سینا چشم‌ها را در نمایشگاه بین‌المللی تهران به خود خیره کرد.

ربات‌های جراح با تقویت دقت و کنترل عمل جراحی و بهره‌گیری از تجهیزات اپتیکی و نمایشگرها برای رصد با کیفیت جراحی در خدمت سلامت انسان‌ها مشغول به کار شدند. ربات جراح سینا نیز که جایزه بهترین طرح کارآفرینی چین را در سال ۲۰۱۸ کسب کرده است در کاهش نقاهت بیمار به‌ويژه در جراحی‌های بخش شکمی بسیار کارآمد است.

این ربات محصول نتیجه یک نگاه رو به آینده و استفاده از علوم مخابراتی و شبکه اینترنت و علوم رباتیک در جهت اهداف پزشکی است. ربات سینا که از دوبخش تشکیل شده، ابتدا در سال ۱۳۹۳ در نمایشگاه اینوتکس (inotex) رونمایی شد. بخش اول دستگاه تحت نظر پزشک و کنترل او دستورات را به ربات می‌فرستند. مزیت ویژه این ربات در این است که مرکز کنترل یا کنسول جراحی می‌تواند از‌ محل بخش دوم ربات که اجزای عملگر هستند، بسیار دورتر باشد و بدین طریق یک عمل از راه دور محقق می‌شود. بخش دوم در کنار بیمار ربات قرار دارد که با اجرای عمل کم تهاجمی از طریق برش‌های کوچک درون بیمار و با قابلیت کنترل و دقت بسیار بالا فرامین پزشک را به روی موضع جراحی اعمال می‌کند. درجه آزادی بالای ابزار جراحی و دقت بسیار خوب این ربات توسط یک نمایشگر در معرض دید جراح است.

 

ساخت این ربات که از مدل فلکس آن دیروز رونمایی شد، برای بسیاری از بیماران ایرانی که برای جراحی این چنین به خارج از کشور سفر می‌کنند خبر بسیار خوبی است، چراکه علاوه بر کاهش عوارض جراحی و آسیب کمتر به بیمار، هزینه جراحی نیز به شدت کاهش پیدا می‌کند. در عین حال این ربات با نمایش توانایی‌های خود تنها رقیب خود را که یک ربات آمریکایی به نام ربات داوینچی است را به چالش جدی دعوت می‌کند.

ربات جراحی داوینچی نیز بدون باز کردن شکم در انواع جراحی‌ها مانند جراحی عمومی تا جراحی قلب و اورولوژی و حتی در جراحی‌های زنان و زایمان کاربرد دارد. ربات سینا نیز به عنوان رقیب این ربات آمریکایی نیز در حال گرفتن تاییدهای مختلف بهداشتی و پزشکی است. این ربات که آزمون‌های فنی و تسست به روی مدل حیوانی را با موفقیت پشت سرگذاشته به زودی در اختیار مراکز آموزشی بیمارستان سینا و شریعتی دانشگاه علوم پزشکی تهران قرار می‌گیرد تابا هدف آموزش تکنیک‌های جراحی روی مدل حیوانی گام های موفقیت بیشتری را طی کند و سرانجام با دریافت تاییدیه نهایی در اتاق‌های عمل دستیار جراحان باشد.

تهیه شده توسط عبدالصمد حسینی

 

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала