راه و روش جدید طیف تندرو در ایران

© AP Photo / Ronald Zakزنگنه وزیر نفت ایران
زنگنه وزیر نفت ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آیا پرونده ای علیه وزیر نفت ایران تشکیل خواهد شد؟

به گزارش اسپوتنیک به نقل از « شرق»، کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی زیر بار شکایت از ظریف و بازکردن پرونده قضائی نرفت، اما معلوم نیست در کمیسیون انرژی نیز همین نتیجه حاصل شود یا وضع به شکل دیگری رقم بخورد.

این‌هم رسم تازه‌ طیف تندرو است. آنها در واکنش به اظهارات محمدجواد ظریف درباره پول‌شویی نیز از همین حربه استفاده کرده بودند.

داستان از این قرار است که دادگاهی در فرانسه شرکت توتال را به اتهام پرداخت رشوه به مقامات خارجی در ارتباط با قراردادهای نفتی 1997 جریمه کرده است. توتال متهم شده تحت پوشش یک قرارداد مشاوره، 30 میلیون دلار رشوه پرداخت کرده است تا شرایط توافق توسعه پارس‌ جنوبی برای این شرکت تسهیل شود.

آیا نفت ایران باعث مسمومیت کوکان می شود؟ - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
آیا نفت ایران باعث مسمومیت کودکان می شود؟

اتهام یادشده و رأی دادگاه، علاوه ‌بر اینکه 500 هزار یورو خرج روی دست مدیران توتال گذاشت، مخالفان دولت روحانی را نیز بر آن داشت که یک‌ بار دیگر شیخ الوزرا را استنطاق کنند. هدایت‌الله خادمی، عضو کمیسیون انرژی مجلس، روز گذشته با اشاره به محکومیت توتال در دادگاه فرانسه گفت:«سؤال از وزیر نفت در این‌ باره کلید خورده و خواستار ورود قوه‌ قضائیه هستیم».

وی معتقد است که برخی مقامات در دوره مدیریتی آقای زنگنه بر وزارت نفت، با دریافت رشوه قراردادهایی را به نفع کشورهای بیگانه منعقد کرده‌اند و ازاینرو باید قوه ‌قضائیه به بررسی این پرونده‌ها بپردازد.

اصرار به ورود قوه قضائیه به این مسئله البته می‌تواند ناشی از آن باشد که مخالفان دولت و وزیر نفت، امیدی به همراهی اکثریت مجلس با این سؤال ندارند.

شایان ذکر است که مدتی پیش، خبری منتشر شد که هدایت خادمی نماینده مجلس و عضوکمیسیون انرژی که از مدیران سابق نفتی است ماهیانه بیش از20میلیون تومان حقوق می گیرد. وی بعدا اظهار داشت حقوقش اندکی کمتر از این مبلغ است و اگر همچنان در مناطق نفتی کار می کرد درآمدش بیشتر بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала