بازگشت قذافی به سیاست+عکس

© AFP 2023 / Abdullah Domaلیبی
لیبی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آیا پسر قذافی می تواند در لیبی حکومت کند؟

به گزارش اسپوتنیک، سیف الاسلام پسر معمر قذافی از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه درخواست کرد از او حمایت کند.

چندی پیش پسر رهبر لیبی از زندان آزاد شد و قصد دارد در بهار سال آینده در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند. فرزندان قذافی پس از کشته شدن او به چه سرنوشتی دچار شدند و آیا شخصی با چنین نام فامیلی می تواند در لیبی به حکومت برسد؟

موگرینی: امنیت در اروپا در گرو ثبات در لیبی است - اسپوتنیک ایران
موگرینی: امنیت در اروپا در گرو ثبات در لیبی است

دومین پسر معمر قذافی از سال های کودکی به سیاست علاقمند بود و او را جانشین رهبر لیبی می دانستند. تمام شرایط به نفع او بود. او تحصیلات متوسطه و عالی خود را در اروپا به اتمام رساند. از مدرسه عالی اقتصاد و علوم سیاسی لندن با مدرک دکتر فلسفه فارغ التحصیل شد. سیف الاسلام از سن 20 سالگی پدر را در مذاکرات با مقامات امارات متحده عربی همراهی می کرد.

او در مذاکرات با کشورهای غربی نیز شرکت داشت.  سیف الاسلام تلاش زیادی برای احیای مناسبات تجاری با بریتانیا بخرج داد. پسر دوم قذافی ریاست نهاد سرمایه گذاری را عهده دار بود. پس از سرنگونی حکومت در لیبی، او را متهم به تصاحب دهها میلیون یورو از حساب این نهاد کردند.

تا قبل از جنگ، سیف السلام بارها پدر را مورد انتقاد قرار می داد. او نه تنها بطور خصوصی، بلکه از طریق شبکه تلویزیونی «لیبی»که با پول خود راه اندازی کرده بود به انتقاد از او می پرداخت. او نسبت به تصمیم قذافی در سال 2004 در باره خودداری از داشتن سلاح هسته ای ابراز مخالفت کرد. اختلاف نظر با پدر در این خصوص و مسائل دیگر باعث آن شد که در سال 2008، سیف الاسلام رسما اعلام کند که از سیاست خارج می شود.

اختلافات بین آنها تا آغاز «بهار عربی» ادامه داشت که باعث بروز جنگ داخلی بین طرفداران و مخالفان قذافی شد. در این جریان سیف الاسلام از پدر طرفداری کرد.

کرملین فعلا دریافت نامه از سیف الاسلام را مورد تأیید قرار نداده است. اما وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که پسر قذافی تاکنون ریاست قبیله ای در لیبی را عهده دار است، از اینرو هیچ چیز غیرمنتظره ای در بلندپروازی انتخاباتی او مشاهده نمی شود.

قبل از آن اطلاع داده شد که نماینده سیف الاسلام با میخائیل باگدانوف معاون وزیر امور خارجه روسیه در مسکو ملاقات کرده است. یکماه پیش، لف دنگوف رئیس گروه تماس روسیه در حل و فصل بحران لیبی، سیف الاسلام را شرکت کننده مهمی در روند حل و فصل سیاسی بحران لیبی نامید.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала