گزارش و تحلیل

اقتصاد آمریکا بازیچۀ تحریم های ضد ایرانی

© Depositphotos.com / Syda_Productionsاقتصاد آمریکا بازیچۀ تحریم های ضد ایرانی
اقتصاد آمریکا بازیچۀ تحریم های ضد ایرانی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
شرکت های آمریکایی علی رغم معافیت مواد غذایی و دارویی از تحریم های آمریکا علیه ایران، قرادادهای خود با این کشور را لغو می کنند.

اسپوتنیک — خبرگزاری رویترز گزارش دادکه دو شرکت آمریکایی "کارگیل" (Cargill) و "بانج" (Bunge) و نیز شرکت سنگاپوری "اولام" (OLAM) به دلیل تحریم‌های آمریکا از امضای قرارداد جدید برای صادرات گندم، ذرت، شکر خام و دیگر اقلام مواد غذایی به ایران امتناع می‌کنند، زیرا بانک‌های غربی از بیم مجازات آمریکا، مبادلات پولی با ایران را انجام نمی‌دهند.
مقامات ایالات متحده آمریکا مدعی هستند که تحریم‌های این کشور شامل مواد غذایی و دارو و اقلام پزشکی و کشاورزی نمی‌شود، اما مقامات اروپایی تا کنون بارها هشدار داده‌اند که به دلیل عدم انجام تراکنش‌های مالی مربوط به ایران از سوی بانک‌های بزرگ بین‌المللی و حتی بانک‌های متوسط، ممکن است در واردات غذا و دارو به ایران اختلال‌های جدی ایجاد شود.

فشار بی سابقه ترامپ بر ایران - اسپوتنیک ایران
داده نمایی
فشار بی سابقه ترامپ بر ایران

همچنین در این گزارش آمده که در این دور از تحریم‌های آمریکا بر خلاف دور پیشین حتی بسیاری از بانک‌های کوچکتری که با ایران مراوده داشتند نیز هرگونه معامله با ایران را متوقف کرده‌اند.
آیا این تحریم ها و لغو قرار دادشرکت های آمریکایی با ایران به اقتصاد این کشور آسیب می رساند؟

آلکساندر آزادگان استاد مدیریت استراتژیک و اقتصادی سیاسی بین الملل در ایالت کالیفرنیا در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک به تحلیل این موضوع پرداخت.

شرکت هایی آمریکایی از جمله غذایی و دارویی که نوعی شامل تحریم های واشنگتن نمی شوند، یکی پس از دیگری توافق های خود با ایران را لغو می کنند و به عقیده من لغو شدن این توافق ها هیچ آسیبی به اقتصاد آمریکا وارد نمی کنند. شرکت هایی وجود دارند که علاقه ای به خصومت های 40 سالۀ ایران و آمریکا ندارند. ایران یک مارکت بزرگ و یک کشور 80 میلیونی است که همیشه کالاهای آمریکایی را به سایر کشورها ترجیح می دهند.
اما از لحاظ اقتصادی، آمریکا یک اقتصاد 18.5 تریلیون دلاری دارد و آنها روابط قوی که در مسائل اقتصادی که با اکثر کشورها دارند را هیچ وقت بخاطر ایران زیر پا نمی گذارند بخصوص قراردادهای غول پیکر که با کشورهای اروپایی دارند.
در حال حاضر تنها موردی که به سود ایران می تواند باشد، وارد شدن آمریکا به جنگ اقتصادی با چین است که شاید ایران بتواند از این موقعیت استفاده کند.

وضعیت اقتصادی آمریکا براساس آمار که منتشر می شود، از نظر اقتصادی در وضعیت مطلوبی قرار دارد، اما به این آمار خیلی نمی توان اعتماد کرد به این دلیل که این آمار می شود جابجا کرد. اما این جنگ اقتصادی آمریکا با چین که دونالد ترامپ در حال وارد شدن به آن است، می تواند برای آمریکا بسیار خطرناک باشد.
یکی از فاکتورهایی که جلوی تورم در آمریکا را گرفته است، اجناس ارزان قیمت چینی هست و اگر این کش و قوس های اقتصادی ادامه داشته باشد، قیمت کالاها افزایش می یابد و این می تواند یک خطر برای تورم در آمریکا محسوب شود.

اما شرکت های نه تنها آمریکایی بلکه اروپایی به دلیل ترس از تحریم ها و جریمه های واشنگتن به دلیل عدم شفافیت قوانین، از همکاری با ایران کنار می روند و ریسک نخواهند کرد و با کمال تاسف باید گفت که ایران برای تامین دارو باید به کشور چین اتکا کند.

از زمان به قدرت رسیدن دونالد ترامپ، وزاری کابینه را که در حیطه کاری خود می توان گفت نخبه بودند، یکی پس از دیگری کنار گذاشت و اشخاصی تندرو همانند مایک پمپئو و جان بولتون را بر سر کار آورده که سیاست های بسیار تند و خشونت آمیزی نسبت به ایران دارند.
با وجود اینکه تحریم های علیه ایران شامل مواد غذایی و دارو نمی شود، اما آمریکا یک حباب وحشت در سطح جهانی بوجود آورده که کشورها تصور می کنند که ایران از هر نوع واردات برای اهداف خود استفاده می کند.
اشتباه بزرگ دونالد ترامپ و مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا این است که وقاحت واشنگتن به جایی رسیده که به فکر رپلیکیشن خود نیستند و رپلیکیشن واشنگتن پس از خارج شدن از توافق هسته ای ایران با آسیب جدی روبرو شده است. متاسفانه غرور اقتصادی و غرور سیاسی این افراد را فرا گرفته و به فکر رپلیکیشن آمریکا که در دوسال اخیر به شدت صدمه دیده، نیستند.
من فکر می کنم در روزهای پیش رو فشار بر ایران را بیشتر خواهند کرد و قیمت نفت را مخصوصا کاهش می دهند که منجر به آسیب دیدن ایران، ونزوئلا و روسیه شود.
به ظاهر شاید بحث بر سر مواد غذایی و دارو باشد، اما آمریکا وارد مبحث خطرناک "جنگ اقتصادی" شده اند که سالیان سال بین ایران و آمریکا وجود داشته. الان یکسری پیش شرط هایی را بوجود می آورند که وارد پله بعدی از جنگ اقتصادی شوند. به جرات می توان گفت که تمام جنگ ها از جنگ اقتصادی شروع شده که پس از آن به رویارویی نظامی کشیده خواهد شد. البته به نظر نمی رسد که بین ایران و آمریکا رویارویی نظامی بوجود بیاید، به این دلیل که این جنگ با منافع روسیه و بخصوص چین که احتاج مبرم به نفت ایران دارد، همخوانی ندارد.
اما رفتارهای ترامپ موجب شده که دنیا تمام حرکات او را زیر ذره بین قرار دهد. اگر پیش از این صحبت از اهمیت دادن واشنگتن به حقوق بشر و آزادی بود، در حال حاضر ترامپ با اقدامات خود از جمله دفاع از محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی و تحریم هایی که وضع کرده، ماهیت واقعی آنها را به نمایش گذاشته است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала