پسر بنیانگذار عربستان درگذشت

CC0 / Pixabay / عربستان سعودی
عربستان سعودی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یکی از پسران طلال بن عبدالعزیز آل سعود خبر مرگ پدرش را اطلاع داد.

به گزارش اسپوتنیک با استناد به خبر منتشره در «توییتر»، شاهزاده سعودی به نام طلال بن عبدالعزیز آل سعود، پسر بنیان گذار عربستان سعودی در سن ۸۸ سالگی به دیار فانی پیوست.

طلال بن عبدالعزیز در سال 1952 وارد کار سیاسی شد ودر سمت های وزارت مواصلات و دارایی و نیز سفیر عربستان در فرانسه و نیز نماینده ویژه سازمان ملل انجام وظیفه کرد.

او سپس در سال 1962 به عنوان سفیر عربستان سعودی در فرانسه عازم پاریس شد و جنبش «شاهزادگان آزاد» را به دلیل اختلافاتی که با ملک سعود و ملک فیصل دو برادر دیگرش داشت، تأسیس کرد. طلال این جنبش را به کمک سه برادر دیگر خود به نام‌های مشاری و بدر و فواز راه‌اندازی کرد و به مصر گریخت تا مورد استقبال جمال عبدالناصر قرار بگیرد.

دولت عربستان نیز پس از این اقدام، گذرنامه دیپلماتیک طلال را باطل کرد تا وی سالها در مصر زندگی کند. وی جز در هنگام به قدرت رسیدن ملک فیصل، اجازه بازگشت به عربستان را نیافت.

شاهزاده طلال بن عبدالعزیز دوازدهمین فرزند ملک عبدالعزیز است که از زنی ارمنستانی به نام موناییر به دنیا آمده‌است. مادر طلال یکی از فراریان ارمنی بود که به همراه خانواده خود در جریان نسل‌کشی ارمنی‌ها توسط امپراطوری عثمانی به آناتولیای شرقی قرار کرده بود. موناییر هنگامی که تنها 12 سال داشت، توسط پادشاه منطقه عنیزه به ابن سعود که در آن زمان 45 ساله بود، پیشکش شد. او در 15 سالگی مادر شد و نخستین فرزند موناییر و ملک عبدالعزیز بن سعود، طلال نام گرفت و پس از آن طبق سنت اعراب موناییر، ام طلال خوانده شد. طبق گزارش‌های دیپلمات‌های انگلیسی حاضر در عربستان، ام طلال، به سبب هوش و زیبایی خود محبوب‌ترین همسر ملک عبدالعزیز بود که در سال 1991 میلادی درگذشت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала