تصمیمات ترامپ خطری برای اروپا

© Sputnik / Alexey Vitvitsky /  مراجعه به بانک تصاویر اروپا
اروپا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آمریکا، اروپا را وادار به استقلال از واشنگتن می کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «وال استریت ژورنال»، اعلام ناگهانی خروج نیروهای آمریکایی از خاورمیانه، دیپلمات های اروپایی را شگفت زده کرده است که در هفته های اخیر با وزارت امور خارجه آمریکا در مورد نحوه برقراری ثبات در مناطقی در سوریه و عراق در حال مذاکره بودند.

تصمیم یکجانبه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا برای خارج کردن نیروهای آمریکایی از سوریه و کناره گیری جیمز متیس وزیر دفاع ایالات متحده، اروپا را پریشان کرده و درخواست ها در این قاره برای استقلال راهبردی از واشنگتن افزایش یافته است.

بلومبرگ: ترامپ، اتحادیه اروپا و تروریست ها تهدیدات اصلی سال 2019 - اسپوتنیک ایران
بلومبرگ: ترامپ، اتحادیه اروپا و تروریست ها تهدیدات اصلی سال 2019

اولریخ دمر، سخنگوی دولت آلمان در رابطه با تصمیم ترامپ گفت که خوب بود قبل از اعلام این خبر، رایزنی می شد.

به نوشته وال استریت ژورنال، مقام های اروپایی نگرانند که ایران و روسیه خلا ناشی از کاهش حضور آمریکا را در سوریه پر کنند. اختلاف رو به رشد در ائتلاف ترانس — آتلانتیک آمریکا و اروپا نیز مورد توجه خاص قرار می گیرد.

دیپلمات های اروپایی همچنین از بابت تصمیم آمریکا، احساس خیانت و عهدشکنی می کنند، زیرا اروپا بیش از آمریکا با تهدیدهای تروریستی، موشکی و آوارگان مواجه است.

پناهجویان سوری در میان بیش از یک میلیون آواره ای بودند که در سال 2015 از مرزها گذشتند و وارد کشورهای اروپایی شدند.

طرح غیرمنتظره ترامپ برای خروج نیروهای آمریکا از سوریه و افغانستان در ادامه تصمیم اوایل سال جاری (مه 2018) وی، برای خروج از توافق هسته ای (2015 ایران) اتخاذ شد که به رغم درخواست کشورهای اروپایی برای چشم پوشی از این کار و تلاش های پاریس، لندن و برلین برای همسو شدن با مطالبات رئیس جمهوری آمریکا از طریق اعمال محدودیت های بیشتری بر ایران، اجرا شد.

کشورهای اروپایی همچنین نگرانند که خروج آمریکا از سوریه، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه را که از بشار اسد رئیس جمهوری سوریه حمایت می کند، جسورتر سازد. هر چند مقام های آمریکایی می گویند دولت ترامپ قصد کناره گیری از مسائل جهانی را ندارد و به اعمال نفوذ در سطح بین المللی ادامه می دهد، اما تحرکات دیپلماتیک واشنگتن و اقدامات یکجانبه ارتش آمریکا، درخواست های اروپا درخصوص دستیابی به استقلال راهبردی بیشتر را افزایش داده است. امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان به تازگی از تشکیل ارتش اروپایی طرفداری کرده اند.

استعفای جیمز متیس در اعتراض به تصمیمات ترامپ در مورد سوریه و افغانستان، کشورهای اروپایی را دلسرد و سرخورده کرده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала