تحت چه شرایطی ایران از برجام خارج خواهد شد؟

© AFP 2023 / Atta Kenareعراقچی: مذاکرات ایران و روسیه در وین و نیو یورک ادامه می یابد
عراقچی: مذاکرات ایران و روسیه در وین و نیو یورک ادامه می یابد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آیا ایران از برجام خارج می شود، در چه صورتی؟ عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران در این رابطه به اسپوتنیک پاسخ داد.

به گزارش اسپوتنیک، عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران در این رابطه به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: "سیاست ما کاملا مشخص است. ما تا زمانی که منافعی برای حضور ما در برجام وجود داشته باشد به حضورمان ادامه خواهیم داد."

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در اوایل سال 2018 دکتر ظریف در مصاحبه ای اختصاصی با اسپوتنیک گفت که آمریکا در صورت خارج شدن از برجام منزوی خواهد شد، آیا بنظر شما آمریکا منزوی شده است؟یا خیر؟ پاسخ داد: "این حرفی نیست که من بخواهم بزنم بلکه الان همه جامعه بین الملل معتقد هستند که آمریکا به لحاظ سیاسی منزوی شده در موضوع برجام و این در مواضع یکسان جامعه جهانی در حمایت از برجام کاملا مشهود است. آمریکا انتظار داشت که بعد از خروج آمریکا از برجام بقیه کشورهای جهان و یا بقیه اعضای برجام هم تبعیت بکنند و کشورهای دیگر هم حمایت بکنند ولی هیچ کشوری حمایت نکرد تا الان دوبار در شورای امنیت تشکیل جلسه دادند. یکبار به ریاست خود آقای ترامپ برای اینکه به اصطلاح ایران را محکوم کنند ولی هر بار جلسه تبدیل شد به حمایت از برجام و حمایت از ایران. به اعتقاد ما آمریکا در جامعه بین الملل الان به لحاظ سیاسی منزوی است ولی قدرت اقتصادی آمریکا به هر حال اثرات خودش را بر کشورها می گذارد و هزینه هایی را ایجاد می کند."

در تاریخ 8 می، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خبر خروج واشنگتن از توافقنامه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را اعلام نمود. این توافقنامه موجب محدودیت در فعالیت های هسته ای ایران و جلوگیری از اقدامات یکجانبه آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا در تحریم های یک طرفه می باشد.

اولین دور تحریمها علیه ایران در بخش خودروسازی ایران و همچنین تجارت طلا و دیگر فلزات در اوایل ماه اوت بازگردانده شد.

دور دوم تحریم های علیه ایران مربوط به بخش انرژی ایران، معاملات مربوط به مواد خام هیدروکربنی و معاملات مربوط به بانک مرکزی ایران بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала