گزارش و تحلیل

معامله پشت پرده ای در خروج نظامی آمریکا از سوریه وجود دارد

© AFP 2023 / Wojtek Radwanskiمعامله پشت پرده خروج نظامی آمریکا از سوریه
معامله پشت پرده خروج نظامی آمریکا از سوریه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آیا می توان خروج نیروهای آمریکا از سوریه را باور کرد.
در خصوص احتمال خروج آمریکا از سوریه خبرگزاری اسپوتنیک با آقای پیرمحمد ملازهی استاد ارشد و کارشناس مسایل افغانستان، پاکستان و هند به گفتگو نشسته است. به عقیده ایشان آمریکا از سوریه خارج می شود، اما در پس این موضوع یک معامله پشت پرده وجود دارد. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا نظامیان کشورش را "قهرمانان سراسر جهان" نامیده و خروج نیروهای مسلح ایالات متحده از سوریه را اعلام کرد. ترامپ پیروزی آمریکا بر گروه تروریستی موسوم به حکومت اسلامی (داعش) (گروه تروریستی ممنوعه در روسیه) را اطلاع داد. ترامپ در توئیتر اعلام کرد پس از شکست داعش و پس گرفتن اراضی تحت تصرف آنها، "زمان بازگشت نیروهای مسلح امریکا به خانه فرار رسیده است.
- آیا خروج نیروهای آمریکا از سوریه با واقعیت تطبیق دارد؟ 
ترامپ یک سیاست مشخصی را در خصوص حضور نظامی امریکا در جهان در نظر گرفته است، یعنی هر جا که نیروهای نظامی آمریکا به دستور اوباما در مناطق مختلف جهان حضور داشته اند، اکنون باید به امریکا بازگردند، این سیاست با مخالفت هایی در داخل آمریکا رو به رو شده است. شورای امنیت ملی و وزارت امور خارجه آمریکا موافق با خروج نیروهای نظامی امریکا از کشورهای مختلف موافق نیستند. اما در خصوص سوریه می توان گفت که خروج امریکا از این کشور یک معامله پشت پرده ای وجود دارد که بین ترکیه و امریکا وجود دارد، یا بده بستان هایی بین آمریکا و روسیه ایجاد شده است که زمینه را فراهم آورده است که آمریکایی ها نیروهای خود را از سوریه بیرون بیاورند. علی الخصوص در ارتباط با مسئله کرد که سرنوشت آنها یک بحث جدی است، این هم بی ارتباط با مسئله پشت پرده آمریکا نباشد. امریکا در واقع در این امر جدی هست و به ارتباط با کردها پایبند نیست. در واقع معامله ای پشت پرده است. 
- سیاست خروج نیروهای نظامی آمریکا از سوریه آیا موجب خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان می شود؟ 
به نظر می آید که این اتفاق خواهد افتاد. امریکایی ها نمی خواهند وارد جنگ افغانستان شوند بدون اینکه پیروز شوند. در حال حاضر یک بن بست در جنگ افغانستان به وجود آمده است، دولت افغانستان و آمریکا می دانند که نمی توانند طالبان را شکست دهند. طالبان نیز به آن حد از قدرت نرسیده است که بتواند به کابل برسند. 
اما تفاوت زیادی میان خروج نیروهای امریکا از سوریه با افغانستان وجود دارد. امریکا در افغانستان پایگاه نظامی خود را مستحکم کرده است، آمریکا هرگز به طور کامل از افغانستان خارج نمی شوند، نیروهای خود را کاهش می دهند. حضور آمریکا در ارتباط با افغانستان نیست بلکه بر اساس رقابتی که با روسیه، چین و ایران دارند می باشد. امریکا به خاطر موقیعیت سوالجیشی افغانستان پایگاه های نظامی خود ر در این کشور حفظ می کند. 
دکتر علیرضا رضاخواه، تحلیلگر مسایل بین الملل، کارشناس ارشد در مطالعات آمریکا و استاد دانشگاه دیگر کارشناس ایرانی در این خصوص نیز اظهار نظر نمود. 
- آیا خروج نیروهای آمریکا از روسیه با واقعیت تطبیق دارد؟ 
برای تحلیل رفتار ترامپ باید یک نگاهی به سنت های سیاسی امریکا ببینید. سنت های سیاسی آمریکا به چهار گونه تقسیم می شود که بر اساس دو گانه منفعت، ارزش و مداخله گرایی و انزوا گرایی بود. 
ترامپ معمولا در سیاست خارجی انزوا گرا است و در رفتار طرفدار منافع است. اگر این هویت جکسونی را در نظر داشته باشیم. در انتخابات ریاست جمهوری نیز خواهان خروج از سوریه بود و از سیاست های جورج بوش بابت جنگ عراق بسیار گله مند بود. در واقع ترامپ خواهان حضور کم نیروهای امریکا در کشورهای دیگر است. علی الخصوص که بر اساس گزارش های روزنامه ها در انتخابات بعدی مسئله اقتصادی در راس قرار خواهد گرفت. به همین دلیل ترامپ به دنبال آن است که هزینه های کشور را در خارج کم کند. 
آیا می توان باور کرد آمریکا از سوریه خارج می شود؟ - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
آیا می توان باور کرد آمریکا از سوریه خارج می شود؟
وزیر دفاع امریکا و رییس جمهور با یکدیگر فرق دارد، ترامپ به دنبال پیروزی در انتخابات بعدی است اما پنتاگون به دنبال سیاست های بلند مدت است. این موضوع در خصوص ساخت دیوار مکزیک است. 
خبری است که نیروهای امریکایی از سوی سوریه به عراق و اربیل می روند. در واقع انتقال این 2000 نیروی نظامی امریکا در عراق نشان از این است که امریکا نقشه دیگری در خاورمیانه علی الخصوص با توجه به نفوذ ایران دارد. دو سناریو در این قضیه است، حضور این نیروها در کردستان عراق معنای خوبی ندارد، علی الخصوص به دلیل اختلاف دولت مرکزی عراق با اقلیم کردستان است. اگر این خبر صحت داشته باشد تحلیل نسبت به خروج نیروهای امریکا از سوریه معنای دیگری پیدا می کند. 
سناریوی دیگر از انجا که ترکیه علیه همتایان آمریکا در سوریه داشته است. کردها احساس می کنند که امریکا ها به انها خیانت کرده است و در برابر ترکیه انها را رها کردند. این نشان می دهد که امریکایی ها قابل اعتماد نیستند. 
- آیا سیاست خروج آمریکا از سوریه، از پیش تعیین شده بود؟
قالب بر 50 نفر از مشاوران ترامپ پس از حاکمیت وی تغییر خواهد پیدا کرد. این امر تداوم خواهد داشت حتی ممکن است آقای مکینز نیز از دولت خارج شود. در واقع اتفاقی که در سوریه افتاد همسو با راهبرد تغییر ثقل سیاست استراتیژیک امریکا در زمان اوبا می باشد. قرار بود آمریکا ثقل استراتژیک خود را از خاور میانه به چین ببرند، در این راستا این رفتار امریکا با اسناد بالادستی امریکا همخوانی دارد. این اتفاق در زمان اوباما افتاده است که خواهان تمرکز بیشتر بر خاور دور است، در واقع به همین دلیل ترامپ در مذاکرات خود با طالبان نرمی نشان می دهد که به خاور دور نزدیک شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала