تصویب قطعنامه اوکراین در باره نظامی کردن کریمه

© Sputnik / Sergey Malgavko /  مراجعه به بانک تصاویر شبه جزیره کریمه
شبه جزیره کریمه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه اوکراینی را به تصویب رساند.

به گزارش اسپوتنیک، مجمع عمومی سازمان ملل با اکثریت آراء قطعنامه اوکراینی در باره «نظامی کردن کریمه و سواستوپل و بخشی از دریای سیاه و دریای آزوف» را به تصویب رساند.

این سند ضد روسیه با آراء 66 کشور به تصویب رسید. 19 کشور رأی مخالف دادند و رأی 72 کشور ممتنع بود.

در این سند آمده است:«نگرانی جدی در خصوص نظامی کردن دائمی کریمه توسط فدراسیون روسیه به عنوان یک ابرقدرت اشغالگر ابراز می شود».

صدراعظم سابق آلمان: باید تعلق کریمه به روسیه را پذیرفت - اسپوتنیک ایران
صدراعظم سابق آلمان: باید تعلق کریمه به روسیه را پذیرفت

مجمع عمومی سازمان ملل همچنین در رابطه با اخبار مربوط به «بی ثباتی رو به افزایش در کریمه» به دلیل ارسال تسلیحات به «سرزمین اوکراین» از طرف روسیه و از جمله «موشک های هسته ای و سلاح و مهمات جنگی» و استقرار پرسنل نظامی در این شبه جزیره «ابراز نگرانی» شد.

مجمع عمومی از روسیه خواست به اینگونه اقدامات پایان بدهد. افزون بر آن به دلیل رزمایش های نظامی زیاد نیروهای مسلح روسیه در کریمه ابراز نگرانی شده است.  در سند نامبرده آمده است که اینگونه عملیات موجب «بی ثباتی منطقه ای  و بروز پیامدهای منفی زیست محیطی در منطقه خواهد شد». علاوه بر آن نسبت به حضور نظامی روسیه در آن بخش دریای سیاه که کریمه را احاطه می کند و دریای آزوف «ابراز نگرانی جدی» شده است.

روسیه نسبت به تصویب قطعنامه اوکراینی توسط مجمع عمومی سازمان ملل ابراز تأسف کرد.  دمیتری پولیانسکی معاون نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل در توییتر نوشت:«ما نسبت به نتیجه رأی گیری ابراز تأسف می کنیم. گروه کشورهای عضو سازمان ملل در وهله اول ناتو و اتحادیه اروپا، اوکراین را به انجام جنایات جدید و تحریکات «به نام بلندپروازی های سیاسی غرب» تشویق می کنند».

کریمه پس از رفراندوم ماه مارس 2014 میلادی با رأی 96,77% انتخاب کنندگان این شبه جزیره و 95,6%   ساکنان سواستوپل به روسیه ملحق شد. مقامات کریمه پس از کودتای دولتی در اوکراین در فوریه 2014 این رفراندوم را برگزار کردند. ساکنان کریمه از راه دمکراتیک و بر اساس اساسنامه سازمان ملل برای الحاق به روسیه رأی دادند.  به گفته ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه «موضوع کریمه برای همیشه بسته شده است و قابل بحث نیست».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала