چرا زنان بیشتر از مردان عمر می کنند؟

© Fotolia / Oneinchpunchچرا زنان بیشتر از مردان عمر می کنند؟
چرا زنان بیشتر از مردان عمر می کنند؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
زندگی طولانی زنان ممکن است به راه و روش هوشمندانه تر آنها برای زندگی مرتبط نباشد بلکه به علت وجود کپی اضافی ژن ضد پیری است.

به گزارش اسپوتنیک، مجله Aging Cell در این خصوص مقاله ای را منتشر کرده است.
دنا دوبال از دانشگاه کالیفرنیا بیان داشت: « ما از مدت ها قبل در این خصوص می اندیشیم که چرا زنان بیشتر از مردان عمر می کنند. خیلی از مردم فکر می کنند که این اختلاف بین جنسیت به خاطر ریشه های تکاملی دارد. در واقع زندگی طولانی به زنان این اجازه میدهد که بیشتر مراقب فرزندان و نوه های خود باشند.»
بر اساس آمار سازمان سلامت جهانی متوسط طول مدت عمر انسان در حال حاضر ۷۱ سال است. در تمامی کشورهای جهان از فقیرترین کشور آفریقایی تا ثروتمندترین کشور اروپایی، طول مدت عمر زنان بیشتر از مردان است یعنی ۷۳ سال در مقابل ۶۸ سال.
دانشمندان اخیرا متوجه شده اند که دلیل این امر این است که مردان بیشتر چربی، الکل، تنباکو و مواد مخدر مصرف می کنند و به همین نسبت بیشتر به بیماری های قلبی و عروقی مبتلا می شوند. دوبال و گروهش مشخص کردند که تفاوت بین جنسیت ها نه تنها اجتماعی بوده بلکه ژنتیکی است. آنها به این امر مشکوک شدند که کار مغز و سایر ارگان های مردان و زنان با کروموزوم های جنسیتی درارتباطند.
کروموزومY مردان تقریبا در خود ژن های مهم حیاتی ندارد. و حتی می توان آنرا ژنوم حذف کرد. در عوض کروموزوم Y زنان برای زندگی و جنس ضعیف و قوی حیاتی و مهم است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала