گزارش و تحلیل

بودجه سال 98 ایران و دغدغه های مردم

© AP Photo / Vahid Salemiبودجه سال 98 ایران و دغدغه های مردم
بودجه سال 98 ایران و دغدغه های مردم - اسپوتنیک ایران
اشتراک
لایحه بودجه سال 1398 ایران طبق قانون این کشور در تاریخ 25 آذر به مجلس شورای اسلامی تقدیم می شود.

اسپوتنیک — لایحه بودجه سال آینده ایران در حال حاضر روزهای پایانی را در هیات دولت طی می‌کند و بزودی به مجلس شورای اسلامی ارائه می شود.
اکبر رنجبرزاده عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی ایران گفت: لایحه بودجه سال 98 به محض ارائه به مجلس، مسیر قانونی را در کمیسیون‌های تخصصی و کمیسیون تلفیق بودجه طی خواهد کرد.
بودجه سال 1398 ایران را می توان از جهات مختلف با بودجه سالهای گذشته متفاوت دانست. ایران با توجه به تحریم ها با فشارهای اقتصادی است که این فشارها شرایط را برای بودجه سال 1398 پیچیده تر کرده است.

هوشیار رستمی کارشناس مسایل اقتصادی درباره بودجه سال 1389 با خبرگزاری اسپوتنیک به گفتگو نشست.

بودجه سال 1398

به طور کلی دولت به دنبال این است که بر روی قیمت بنزین با توجه به صحبت های اخیر آقای روحانی، تغییراتی صورت دهد که به احتمال فراوان قیمت بنزین دو نرخی خواهد شد و این از اتفاقاتی هست که برای جامعه می تواند خبر جدیدی باشد و قاعدتا با تحلیل و واکنش های مختلفی روبرو خواهد شد و دوم اینکه ببینیم دولت میزان فروش نفت را چقدر پیش بینی کرده است و نرخ دلار را چقدر در نظر گرفته است.
به طور مثال اگر دولت نرخ دلار را 6000 تومان در نظر گرفته باشد، فعالان بازار می فهمند که نرخ دلار از این عدد کمتر نخواهد شد و این یک بیسی برای فعالیت آنها بوجود می آورد.
بحث مقدار فروش نفت نیز در این میان وجود دارد که باید دید به چه صورت خواهد بود. با سخت شدن تحریم ها احتمالا مقدار فروش نفت ایران بین 800 هزار تا یک میلیون بشکه خواهد بود. اگر دولت مقدار بیشتری را هدف گذاری کرده باشد و در بودجه نشان دهد به این معنی است که بخشی از درآمد ها محقق نخواهد شد و ما سال آینده یک کسر بودجه خواهیم داشت و برای جبران این کسر بودجه باید از منابع بانک مرکزی استفاده شود و این به معنی یک کانال جدید و فشار بیشتر برای افزایش تورم است.

دغدغه اصلی مردم درباره بودجه سال 1389

در حال حاضر مردم تا اندازه ای درگیر زندگی روزمره هستند که حتی به موضع بودجه فکر نکنند. ولی قاعدتا موضوعی که بسیار با آن درگیر خواهند بود، قیمت حامل های انرژی خواهد بود و بعید به نظر می رسد که بر روی مسائلی مانند برق و آب تغییر چشم گیری ایجاد شود. اما در قیمت بنزین تغییراتی رخ خواهد داد و تحلیل دولت نیز این است که ما یک یارانه پنهان برای بنزین ارائه می کنیم و افرادی که مرفه هستند و خودروهایی با حجم موتور بالاتر و یا خودروهای بیشتری دارند از این یارانه استفاده می کنند و دولت به دنبال دو نرخی و واقعی کردن قیمت بنزین است و اگر درآمد بیشتری از این طریق بدست می آید، آنرا به عنوان سبدهای غذایی و یا اقداماتی شبیه به آن به اقشار آسیب پذیر جامعه اختصاص دهد.

واقعی بودن بودجه تقدیمی به مجلس

واقعی بودن بودجه ای که برای سال 1398 ارائه خواهد شد را واقعا نمی توان پیش بینی کرد، ولی تجربه نشان داده که بودجه ما خیلی مبتنی بر واقعیت نیست، بودجه هم پیام سیاسی به همراه دارد و بخشی از آن نیز امیال و آرزوهای دولتمردان ما است. این مقدار انحرافی که ما عمدتا در بحث بودجه داریم به همین دلیل است، یعنی اینکه ما به صورت واقعی نگاه نمی کنیم و نمی توانیم روند ها را پیش بینی کنیم و به عقیده من با توجه به شرایط جدید و تحریم هایی که آمریکا بشدت دنبال اجرایی شدن آنست، ما در تحقق درآمدهای مالیاتی و درآمدهای نفتی مشکل خواهیم داشت. درآمدهای نفتی به صورتی است که اگر ایران بتواند مقدار قابل توجهی نفت بفروش رساند، امکان انتقال پول های دریافتی به ایران وجود ندارد و این مبالغ در بانک ها و تا زمانی که این مشکل ها برطرف شوند، ذخیره خواهند شد. از اینرو من گمان می کنم که در بودجه سال 98 یک کاهش جدی در درآمدهای دولت خواهیم داشت و دولت برای رفع مشکلات بازنشستگان، کارمندان و معلمین قصد دارد حقوق آنها را افزایش دهد و این یعنی اضافه شدن هزینه ها و از طرف دیگر ما یک کاهش جدی و ملموس در بخش در آمدی خواهیم داشت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала