گزارش و تحلیل

گرو کشی سازمان ملل از ایران و یمن

© AFP 2023 / Mohammed Huwaisگرو کشی سازمان ملل از ایران و یمن
گرو کشی سازمان ملل از ایران و یمن - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بعد از استعفای عبدلله صالح، ایران برای یک مدت کوتاه به یمن ارسال تسلیحات داشت. اما اکنون یمن در محاصره است و ایران این امکان را ندارد.

به گزارش رویترز، سازمان ملل متحد گزارش محرمانه ای را منتشر نموده است کهه ایران موشک های ضد تانک و ضد هوایی را به حوثی های یمن ارسال می نماید. می دهد. این سند خواستار بررسی رعایت نمودن تحریم های بین المللی توسط ایران می باشد. در گزارش آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان، آمده است که دبیرخانه سازمان دو دستگاه شلیک موشک هدایت‌شونده ضد زره یافت شده در یمن را بررسی کرده و نتیجه گرفته است که مشخصات آنها با تجهیزات ساخت ایران انطباق دارد. 
در این راستا خبرگزاری اسپوتنیک با جناب سید هادی افقهی، کارشناس ارشد مسائل جهان عرب، دیپلمات سابق ایرانی در لبنان به گفتگو نشسته است. 
_ چرا سازمان ملل، ایران را متهم به ارسال موشک به یمن می نمایند؟ 
در ابتدا لازم است مقدمه ای ذکر شود که سازمان ملل در ارتباط با بحران یمن و دبیر کل سابق این سازمان آقای بان کی مون، و نماینده های ایشان کوفی عنان و ابراهیم ولد الشیخ و آقای گوترش هیچ وقت نسبت به یمن بی طرف نبوده اند و طرف متجاوز و ظالم را گرفته اند. 
یمن عرصه تسویه حساب بین‌المللی نیست - اسپوتنیک ایران
یمن عرصه تسویه حساب بین‌المللی نیست
این امر به این دلیل صورت گرفته است که امکانات مالی و دلاری که عربستان سعودی به سازمان ملل می دهد. دلیل من بر این سخن این است که وقتی هواپیماهای عربستان سعودی به مجلس عزا و ختم در صنعا را بمباران کردند، نام عربستان در لیست کشورهای متجاوز جنگی قرار گرفت. اما زمانی که عربستان تهدید کرد که ما کمک های مالی خود را به این سازمان قطع می نماییم، بان کی مون مجبور شد که نام عربستان را از این لیست سیاه خارج کند. زمانی که از وی پرسیدند چرا این کار را کردید؟ وی ضمن عذرخواهی اعلام نمود که اگر عربستان کمک های مالی خود را قطع کند ما نمی توانیم دیگر حقوق کارمندان خود را بپردازیم. این حرف بر اساس مستندات است. 
بارها انصار الله و دولت صنعا از بی طرفی آقای ابراهیم ولد الشیخ (نماینده یمن در سازمان ملل) انتقاد کردند و حتی در چند سفری که ایشان قصد ملاقات با رهبران دولت صنعا و انصارالله را داشت، آنها از دیدار با وی استقبال نکردند. 
از سوی دیگر تا کنون اتهام به ایران وارد شده است اما این موضوع ثابت نشده است. حتی خانم نیکی هیلی و نتانیاهو نیز قطعاتی از ارسال تجهزات ایرانی به یمن نشان داده اند. حال این سوال مطرح می شود که یمن در محاصره است و دور از مرزهای زمینی و هوایی از ایران قرار دارد. ایران چگونه می تواند به یمن سلاح ارسال نماید؟ 
بعد از استعفای عبدلله صالح، ایران برای یک مدت کوتاه به یمن ارسال تسلیحات داشت. هنوز این جنگ داخلی رخ نداده بود. ممکن بود هنوز در آن زمان ها که هنوز جنگ داخلی یمن شعله ور نشده بود، ایران سلاح به این کشور فروخته باشد. اما بعد محاصره چطور ایران توانسته است به یمن سلاح وارد کند. 
پایان جنگ یمن به روش آمریکایی - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
پایان جنگ یمن به روش آمریکایی
البته اگر ما می توانستیم به انصار الله سلاح بفروشیم، ما به این موضوع افتخار می کردیم. مقام معظم رهبری اعلام نموده بود که اگر یمن محاصره نبود ما نه یک موشک بلکه صد موشک به آنها ارسال می کردیم، زیرا از مردم مظلوم دفاع می کردیم. ترسی نداریم زیرا یک ملت مظلوم مورد تهاجم وحشیانه عربستان و هم پیمانش قرار گرفته است. 
اما بعد از این مقدمه می توان گفت که اکنون گفتگوهای هیئت یمنی با نمایندگان منصور الهادی در استکهلم می خواهند به ایران فشار بیارند تا انصارالله امتیازات بیشتری به سعودی ها بدهد. شاید هدف این باشد. 
ما از ابتدا گفتیم که در این جنگ ها بی طرف هستیم و هر کدام از نمایندگان سازمان ملل ایران صد در صد می خواهد که آتش بس اعلام شود و طرفین با گفتگوی سیاسی این مسئله را حل کنند. ما از مطالبات به حق مردم یمن در اخراج تجاوزگران و قطع دخالت اسرائیل و دخالت در امور داخلی یمن حمایت می کنیم. 
ایران مناسبات خوبی با انصارالله یمن دارد. به عقیده این کشورها آنها باید آنقدر به ایران فشار بیاورند و قضیه موشک های ایرانی در یمن را به شورای امنیت بکشانند تا بر علیه ایران تحریم های جدیدی تصویب کنند. این امر باید ثابت شود ،ایران ده ها دلیل را دارد که این ادعاها را رد کنند. 
آنها ممکن است به ایران فشار بیاورند تا انصار الله نرمش بیشتری از خود در استکهلم نشان دهد. همانند مسئله واگذاری بندر الحدیده به عربستان و یا سازمان ملل، یا بحث اسرا و مسئله قرار گرفتن فرودگاه صنعا تحت نظارت سازمان ملل یا حکومت منصور الهادی باشد از خواسته های این کشور است. اما باید بدانید که انصارالله و ارتش یمن نیز مطالباتی دارند، ایران که نمی تواند در کنار عربستان قرار بگیرد و به انصار الله فشار بیاورد. فشار، ترساندن و تهدید ایران در رابطه با مسئله یمن است که ایران یآ دیگر به این کشور کمک نکند، یا اینکه فشار بر انصار الله وارد کند تا امتیازات بیشتری به عربستان بدهد. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала