بن زاید معروف به شیطان عرب

© REUTERS / Emaar Propertiesدبی
دبی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تجار ایرانی، دبی را ترک می کنند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «فیگارو»، تجار ایرانی به دلیل فشار زیاد بر فعالیت آنها در این امارت، این کشور را ترک می کنند.

دبی دچار کمبود نقدینگی و سرمایه‌گذاری شده است. در چنین شرایطی، امارت به سرمایه ایرانی بسیار نیازمند است اما تحریم‌های اخیر آمریکا علیه ایران، فرصتی برای امارت ابوظبی و ولی‌عهد آن «محمد بن زاید» ایجاد کرده تا بتواند دبی را تحت فشار شدیدتری بگذارد که سرمایه ایران در این امارت را بکاهد و زخمی بر زخم‌های دبی اضافه کند.

گزارش روزنامه فیگارو فرانسه از تشدید اختلاف ناپیدای دو امارت دبی و ابوظبی در امور سیاست خارجی پرده برمی دارد. دبی به دنبال فعالیت باثبات اقتصادی و حفظ جایگاه خود است اما امارت ابوظبی که گفته می‌شود خط‌دهنده اصلی به ولیعهد سعودی و عامل سیاست‌های بحران‌ساز در منطقه هست، دبی را تحت فشار گذاشته که روابط با ایران را بکاهد.

نیجریه از تجار ایرانی خواست تا فرصت های سرمایه گذاری در این کشور را بررسی کنند - اسپوتنیک ایران
نیجریه از تجار ایرانی خواست تا فرصت های سرمایه گذاری در این کشور را بررسی کنند

 در برخی مطبوعات عربی « بن زاید» به «شیطان عرب» معروف شده است. زیرا سیاست‌های مخرب امارات در یمن، بحرین، شاخ آفریقا و حتی علیه ایران، زیر سر اوست. در فضای رسانه‌ای جهان عرب معروف است که «محمد بن زاید»‌ خط دهنده اصلی به «محمد بن سلمان» است.

طبق گزارش نشریه فرانسوی،  امارت دبی نظارت بر فعالیت سرمایه‌گذاران و تجار ایرانی را افزایش داده و حتی اقامت آنان را تمدید نکرده است، بخصوص اقامت کسانی که طی شش ماه گذشته به ایران سفر کرده‌اند. بانک‌های محلی در دبی دیگر به ایرانی‌ها وام نمی‌دهد و برخی صرافی‌ها نیز به اتهام پولشویی به نفع ایران و سپاه پاسداران بسته شده است.

اعمال سیاست مالیات بر ارزش افزوده از ابتدای سال 2018 به کشور امارات امکان داده که همه  شرکت‌های موجود بازار را دسته‌بندی و معاملات آنان را به دقت زیر نظر بگیرد از جمله تعاملاتی که در ارتباط با ایران انجام می‌شود.

به نوشته فیگارو این مسئله به معنای پایان کامل تعامل با ایرانی‌ها نیست. «پول ایران هنوز اینجاست». ایران یکی از سرمایه‌گذاران اصلی سی‌سال گذشته در دبی بوده است.

یک مدیر بانکی گفته است که ایرانی ها پول‌هایشان را در دبی نگاه داشته و ملک و ساختمان خریده‌اند. راه‌هایی دیگر هم برای دور زدن تحریم‌های آمریکا هست. برخی شرکت‌ها هم آماده‌اند جبران کنند یعنی مثلا تبادل صدهزار دلار در دبی مقابل همان مقدار در تهران.

دبی اکنون دچار عملکرد ضعیف اقتصادی است و این مسئله بر قیمت املاک شهر اثر گذاشته است. مثلا فرانسوا بوتمن کارشناس امور بانکی می‌گوید که قیمت یک واحد آپارتمان در برج خلیفه (بلندترین برج جهان) از 25 میلیون یورو به شش میلیون یورو کاهش یافته است.

هرچند دبی دو سوم سرمایه‌گذاری‌های خارجی در منطقه خلیج فارس را هنوز در خود دارد اما شماری از سرمایه‌گذاران خارجی دبی را ترک کرده‌اند و دبی با رقابت شدید کشورهای همسایه نیز روبروست. دبی دچار کمبود نقدینگی است و همین امر تجارت با ایران را برای آن حیاتی کرده بخصوص که سال گذشته این مقدار به 18 میلیارد یورو رسید.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала