گزارش و تحلیل

کشف روشی برای افزایش امنیت رآکتورها در روسیه

© Sputnik / Ruslan Krivobok  /  مراجعه به بانک تصاویر کشف روشی برای افزایش امنیت رآکتورها در روسیه
کشف روشی برای افزایش امنیت رآکتورها در روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دانشمندان دانشگاه تحقیقات هسته ای پژوهشکده مهندسی فیزیک مسکو مسئله انتخاب ترکیب پوشش سطح پوسته (غشاء) ژنراتور سوخت را در مسیر ساخت سوخت هسته ای قابل تحمل حل کرده و پوسته هایی با پوشش محافظ حاوی کروم برای قرار گرفتن تابش در رآکتور «میر» آماده کردند.

براساس مدارک آژانس بین المللی انرژی هسته ای در آغاز سال ۲۰۱۸ در جهان ۴۴۸ رآکتور هسته ای وجود داشت و بیش از ۵۰ عدد دیگر ساخته شده است. رآکتورهای آب فشرده از جمله رآکتورهای اصلی نیروگاه های اتمی محسوب می شوند.
ماده ی سازنده ی اصلی پوسته ژنراتور سوخت رآکتورهای آب فشرده ، آلیاژهای زیرکونیم هستند که با موفقیت در درجه حرارت تا ۳۵۰ درجه سانتیگراد بهره برداری می شوند. با بالارفتن دمای پوسته بالاتر از ۸۰۰ تا ۹۰۰ درجه سانتیگراد به طور مثال در صورت قطع تصادفی تخلیه گر گرمایی از رآکتور، بخار زیرکونیم با آب که هیدروژن انفجاری خطرناک تولید می کند، واکنش نشان می دهد.
پروفسور باریس کالین، مدیر گروه مسائل فیزیکی علوم مواد دانشگاه تحقیقات هسته ای پژوهشکده مهندسی فیزیک مسکو بیان داشت: « برای گریز از واکنش تعامل زیرکونیم با بخار، دانشمندان پیشنهاد می دهند که سطح پوسته ژنراتورهای سوخت با آن موادی پوشیده شود که با موفقیت از زیرکونیم در تماس با بخار محافظت می کنند. این در واقع کروم است. بنابراین مسئله علمی فنی برای انتخاب ترکیب و استفاده از پوشش محافظتی حاوی کروم در قطعات لوله های ژنراتورهای سوختی با طول تا ۵۰۰ میلی متر برای ما حل شد. نتیجه: کاهش قابل توجه واکنش اکسیداسیون زیرکونیم با بخار در دمای ۱۲۰۰ درجه سانتیگراد.

ساخت دستگاه منحصر به فرد کنترل امنیت نیروگاه اتمی در روسیه - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
ساخت دستگاه منحصر به فرد کنترل امنیت نیروگاه اتمی در روسیه
به گفته ی وی ، روش پردازش پرتو یون لوله های ژنراتورهای سوخت، صیقل دادن یا سونش را پیشنهاد می دهد که در واقع با یون های آرگون روی سطح لوله ها انجام می شود تا از بی نظمی پاکسازی شود. بعد از آن بدون شکستن خلاء در اتاق های نصب روی سطح لوله ها به عنوان پوشش (با ضخامت تا ۱۰ میکرون) به صورت لایه لایه ، آلیاژی می پاشند که به عنوان الکترود در مگنترون نصب شده اند (دستگاه هایی که یک تخلیه مخصوص پلاسمایی روی سطح الکترود برای پر کردن یون های پلاسمای این الکترود ایجاد می کنند).
پس از اتمام چرخه پردازش در دانشگاه تحقیقات هسته ای پژوهشکده مهندسی فیزیک مسکو، تحقیقات الکترو میکروسکوپی و یون میکروسکوپی ترکیب ، ساختار و ضخامت پوشش انجام شد. همچنین دانشمندان پوشش روی مقاومت را در برابر سایش (در صورت اصطکاک روی قطعات زیرکونیم)، اکسیداسیون در آب (در دمای ۳۵۰ درجه سانتی گراد، فشار آب ۱۶۰اتمسفر و طی ۷۲ ساعت) و در بخار (دمای ۱۲۰۰ درجه سانتی گراد) آزمایش کردند.
باریس کالین گفت: « در فواصل معین ضمن تکرار آزمایش، تغییر ترکیب الکترود ها در مگنترون ها و حالت پردازش، با تجزیه و تحلیل نتایج آزمایشات، ما ترکیب مطلوب پوشش را انتخاب کرده و به ممانعت از اکسیدان سطح خارجی لوله های زیرکونیمی در دمای ۱۲۰۰ درجه سانتی گراد و طی ۴۰۰ ثانیه دست یافتیم.»
نتایج این تحقیقات در شانزدهین کنفرانس بین المللی «مواد جدید: سوخت هسته ای قابل تحمل» منتشر شد. این کنفرانس در دانشگاه تحقیقات هسته ای پژوهشکده مهندسی فیزیک مسکو به ابتکار مدرسه علمی و لابراتوآر پردازش پرتو یون مواد گروه مسائل فیزیکی علوم مواد برگزار گردید.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала