گزارش و تحلیل

آمریکا هلاک ایران

© Sputnik / Grigoriy Sisoev /  مراجعه به بانک تصاویر آمریکا هلاک ایران
آمریکا هلاک ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آمریکا هلاک ایران است و دونالد ترامپ باید اطمینان حاصل کند که تحریم های علیه ایران مورد احترام و حمایت همه کشورهایی است که قبلا رئیس جمهور آمریکا را برای خروج از توافق ایران محکوم کرده اند.

اسپوتنیک به نقل از تزارگراد تی وی: بازداشت مینگ وانژو بالاترین مسئول مالی شرکت چینی هوآوی می تواند نشانه ای از آن باشد که اگر کسی تحریم آمریکایی تهران را نقض کند به او چه اتفاق خواهد افتاد.

انتقام برای هوآوی، فروش آی فون در چین ممنوع شد - اسپوتنیک ایران
انتقام برای هوآوی، فروش آی فون در چین ممنوع شد
ایالات متحده مظ آن دارد که هوآوی با نقض تحریم ضد ایران، محصولات تکنولوژیکی خود را به ایران تحویل داد. ممکن است که در آینده نزدیک، مینگ وانژو به ایالات تحویل شود. سفارت چین در کانادا از مقامات کانادا درخواست کرده است تا بلافاصله مدیر مالی هوآوی را آزاد کند و بازداشت او را نقض خشن حقوق بشر نامید.

هوآوی در صفحه رسمی توییتر خود اعلام کرد که هیچ قانون صادراتی را نقض نکرده است. بازارهای مالی بلافاصله به بازداشت مینگ واکنش نشان دادند و ارزش سهام شرکت های فن آوری چینی شدیدا کاهش یافت.
تعدادی از کارشناسان معتقدند که برای دونالد ترامپ، که در ماه مه امسال از توافقنامه بین المللی حاصله با ایران خارج شده است، مهم است تا مطمئن شود که همه آماده هستند تا از تحریم هایی که علیه تهران دو باره وضع شده است، حمایت کنند. پس از خروج ایالات متحده از معامله هسته ای، تقریبا تمام کشورها اقدامات مقامات آمریکایی را محکوم کردند، در نتیجه، ترامپ مجبور شد تهدید کند که کشورهایی را تحریم خواهد کرد که تحریم های ضد ایرانی را نقض کنند.

دانیل وارنر، دکتر علوم سیاسی سوئیس معتقد است تهدیدات ترامپ تا به حال تاثیر کمی داشته است، بنابراین ترامپ تصمیم گرفت یک اقدام نمایشی را ترتیب دهد و در نتیجه مسئول عالی رتبه هوآوی دستگیر شد تا دیگران بدانند اگر تحریم های ضد ایران را نقض کنند، با آنها چه خواهد شد. دانیل وارنر گفت: "ایالات متحده با ایران وسواس دارد، آنها می خواهند اطمینان حاصل کنند که تحریم ها علیه آن کارگر است و کشورهای دیگر به آنها احترام می گذارند.

با این حال، به گفته برخی از کارشناسان، بازداشت مینگ با تحریم های ضد ایران ارتباط ندارد، اما با تمایل ایالات متحده برای متوقف کردن پیشرفت فنی شرکت چینی مرتبط است که هم اینک جای محصولات آمریکایی را در بسیاری از بازارهای جهانی تنگ کرده است. دولت ایالات متحده به هر طریقی فروش محصولات تکنولوژی هوآوی را محدود می کند و می گوید که محصولات هوآوی تهدیدی به امنیت ملی آمریکا است.

گرهارد منگوت، دکتر علوم سیاسی دانشگاه اینزبروک اتریش، معتقد است که پس از حادثه مینگ، ایالات متحده به سختی میتواند روابط خوبی با چین داشته باشد. به نظر وی، مقامات چینی دیگر به آمریکا هیچ گونه گذشت و امتیازی نخواهند داد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала