آیا تهران بزودی ناپدید می شود؟

© Sputnik / ААتهران-ایران
تهران-ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
زمین زیر پای تهران خالی می گردد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از « eurekalert»، ایران با مشکل آب روبروست.  ذخایر زیرزمینی آبی تهران رو به پایان است. در 40 سال گذشته دولت ایران در بخش کشاورزی سرمایه گذاری های بزرگی انجام داده است و سعی کرده است از نظر مواد غذایی خودکفا باشد.

برای تأمین نیازی های این بخش به آب، ذخایر زیرزمینی تا حد زیادی مورد استفاده قرار گرفتند. افزون بر آن، دولت ایران، سدهای زیادی برای ذخیره آب برای اهداف ویژه ساخته است.

دریاچه ارومیه: بغضی که ترکید - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
دریاچه ارومیه: بغضی که ترکید

این امر باعث کاهش آب در ذخایر زیرزمینی شده است که به بیابانی شدن و کاهش  آب دریاچه «ارومیه» انجام شده است.  دریاچه «ارومیه» دومین دریاچه نمکی دنیا در شمال-غرب ایران واقع است.

کاهش آب همچنین به افزایش طوفان های شنی و گرد و غبار در سال های اخیر در خوزستان منجر شده است. این امر مسائل دیگری را همراه دارد. سطح فوقانی آب های زیرزمینی در حال فرو رفتن است. مهدی متق، Mahdi Motaghو محمود حق شناس حقیقی Mahmud Haghshenas Haghighi از بخش سنجش از دور از مرکز تحقیقاتی GFZ آلمان علوم زمین در پوتسدام (Remote Sensing Section of the GFZ German Research Centre for Geosciences in Potsdam) در باره تأثیر این جریان  در اثر تحقیقاتی خود منتشره در «سنجش از راه دور محیط» صحبت کردند.

دو محقق ایرانی با استفاده از داده ها از 4 سیستم رادار ماهواره ای مختلف، به اندازه گیری فرونشست سطح زمین در تهران پرداختند.

آنها این فرونشست را از سال 2003 تا 2017 به ثبت رساندند که طی این مدت 3 محله با سرعت بیش از 25 سانتیمتر هر سال و بطورکلی چند متر فرونشسته است.

برای نخستین بار است که این تحقیقات به بررسی جزئیات با اندازه گیری دقیق تر و جهت فرونشست در این محله ها طی مدت طولانی انجام شده است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала