نشست روحانی با وزیر و مدیران ارشد وزارت اره و شهرسازی+ویدئو

© AP Photo / Ebrahim Norooziروحانی رئیس جمهور ایران
روحانی  رئیس جمهور ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روحانی به سرمایه گذاری که می خواست فرودگاه امام را دوساله بسازد چه گفت؟

به گزارش اسپوتنیک،فرودگاه بین‌المللی امام خمینی در 30 کیلومتری تهران، در حوزه اداری و سیاسی شهرستان ری میان بزرگراه تهران-قم در یک سایت 14 هزار هکتاری قرار گرفته‌است. این فرودگاه به‌عنوان جایگزین فرودگاه بین‌المللی مهرآباد طراحی گردید که اکنون در داخل بافت شهر تهران قرار گرفته‌است. فرودگاه امام را شرکت فرودگاه‌های کشور اداره می‌کند و مرکز فعالیت شرکت‌های هواپیمایی ایران ایر، ماهان، آسمان، قشم، کاسپین، تابان و زاگرس است.

هواپیمای اسقاطی ماهان در فرودگاه امام خمینی آتش گرفت - اسپوتنیک ایران
هواپیمای اسقاطی ماهان در فرودگاه امام خمینی آتش گرفت + عکس

تا اوت 2014 فرودگاه امام خمینی میزبان بیش از 40 شرکت هواپیمایی بوده که با بیش از 700 پرواز هفتگی تهران را به شهرهایی در بیش از 30 کشور جهان متصل می‌کنند.

یشنهاد ساخت این فرودگاه به سال 1346 شمسی و پیشنهاد سازمان ایکائو جهت ساخت فرودگاهی مجهز برای استفاده از توان ترانزیتی ایران بین اروپا و آسیا بازمی‌گردد. این طرح در سال 1351 و با نام «فرودگاه آریامهر» به تصویب هیئت دولت وقت ایران رسید.

در سال 1977 میلادی کار ساخت فرودگاه با همکاری شرکت‌های آمریکایی و ایرانی آغاز شد. نام شرکت آمریکایی عهده‌دار معماری پروژه TAMS بود که قصد تکمیل فرودگاه را تا سال 1983 میلادی با بودجه ۱ میلیارد دلار داشت. اما با رخداد انقلاب ایران این طرح متوقف و کنار گذاشته شد.

پس از جنگ یک شرکت فرانسوی و چند شرکت ایرانی کار ساخت آن را از سر گرفتند. یکی از مهمترین موارد جذب سرمایه‌گذاری خارجی در ایران با حضور شرکت ترکیه‌ای — اتریشی «تاو» رخ داد که مسئول بخش‌های کترینگ و هندلینگ فرودگاه شد. 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала