کشف دهها سیاره جدید

© Photo / NASAمنظومه شمسی
منظومه شمسی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سیارات خارج از منظورمه شمسی بیش از انتظار است.

به  گزارش اسپوتنیک، به نقل از مجله «آستروفیزیک ژورنال»، محققان معتقدند که تعداد ستاره هایی به اندازه نپتون می تواند بیشتر از آنچه که قبلا تصور می شد، پیرامون ستارگان کوچکتر وجود داشته باشند.

محققان از کشف 32 سیاره تازه در خارج از منظومه شمسی خبر داده اند.

محققان می گویند این سیارات به اصطلاح «خارجی» ابعاد بسیار متنوعی دارند. جرم بعضی از آنها 5 برابر زمین است و جرم بعضی نیز به پنج تا ده برابر مشتری می رسد.

تلاش ناسا برای یافتن هزاران سیاره قابل سکونت - اسپوتنیک ایران
تلاش ناسا برای یافتن هزاران سیاره قابل سکونت

این سیارات با استفاده از ابزاری بسیار حساس در تلسکوپ رصدخانه جنوبی اروپا واقع در «لا سیلای» شیلی کشف شدند. قطر آینه این تلسکوپ سه متر و 60 سانتیمتر است.

بر اساس این کشفیات، شمار سیارات کم جرم در کهکشان راه شیری می تواند زیاد باشد.

استفان اودری از دانشگاه ژنو در سوئیس توضیح داد:«با توجه به این نتایج درمی یابیم که حداقل 40 درصد ستارگان مشابه خورشید دارای سیاراتی کم جرم هستند. این واقعا مهم است و نشانگر وجود  سیارات کم جرم در همه جاست».

با کشفیات تازه شمار سیارات شناخته شده در خارج از منظومه شمسی به بیش از 400 عدد می رسد. این سیارات با استفاده از شماری از تکنیک های مختلف نجومی و تلسکوپ ها شناسایی شده اند. تازه ترین گروه سیارات با کمک طیف سنج هارپس در لا سیلا کشف شد. این یک شیوه غیرمستقیم برای استنباط وجود سیاره است. هرچند سیاره به علت دور بودن از ما مستقیما قابل رؤیت نیست اما قوه جاذبه اش باعث تاب خوردن ستاره مرکزی به صورتی کاملا خفیف در فضا می شود و کار «هارپس» شناسایی همین تکان های بسیار خفیف است.

آژانس فضایی امریکا نیز اخیرا تلسکوپی به نام «کپلر» را در مدار زمین قرار داد که وظیفه آن جستجو برای یافتن سیاراتی با ابعاد مشابه زمین است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала