گزارش و تحلیل

تروریسم اقتصادی آمریکا چیست؟

© Fotolia / Lipovskiy Romanتروریسم اقتصادی آمریکا چیست؟
تروریسم اقتصادی آمریکا چیست؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آقای حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران ایالات متحده آمریکا را متهم به تروریسم اقتصادی کرد، سوالی که پیش می آید این است که آیا واقعا چنین تروریسمی وجود دارد؟

آقای حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران ایالات متحده آمریکا را متهم به تروریسم اقتصادی کرد، سوالی که پیش می آید این است که آیا واقعا چنین تروریسمی وجود دارد؟

علیرغم اختلافات عدیده ای که در باره تروریسم وجود دارد اما همه متفق القول هستند که تروریسم به معنای آن است که شما اقدامی را برای ترساندن دیگران انجام دهید تا آنها را وادار کنید به خواسته شما تمکین کنند.

در مورد مطلب فوق همه با هم متفق القول هستند اختلاف بیشتر زمانی پیش می آید که دلیل اقدام مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد وبرخی با توجیه دلیل اقدام تفسیر می کنند که این اقدام در چهارچوب تعریف تروریسم قرار می گیرد یا نه.

به عنوان مثال اگر ملتی برای آزادی سرزمین خود در شرایط نظامی نابرابر اقدام به حمله به اشغالگر نماید طبق همه تعاریف بین المللی مبارزه برای آزادی سرزمین به حساب می آید و نه تروریسم. 

ترامپ در جنگ اقتصادی ایران شکست خورد - اسپوتنیک ایران
ترامپ در جنگ اقتصادی ایران شکست خورد

سوالی که بعضی وقت ها مطرح است این است که آیا ملتی که برای خلاصی از شر نظام های غیر مردمی اقدامی بر می دارند نیز اقدام آنها تروریستی به حساب می آید یا نه؟

آیا مثلا بخشی از یک ملت حق دارد برای احقاق حقوق خود به دیگران حمله کند یا نه؟

مساله ای که همه بر آن تاکید دارند این است مثلا که حمله به افراد بی گناه و بی طرف به هر دلیلی باشد نیز تروریسم به حساب می آید.

حال اینکه این اقدام چگونه باشد نیز باشد مورد بحث است.

آیا فقط حمله نظامی و یا بمب گذاری تروریسم به حساب می آید؟

یا اینکه هر نوع اقدامی که در راستای ترساندن دیگران برای رسیدن به خواسته گروهی باشد نیز تروریسم به حساب می آید؟

برای سالیان متمادی ایالات متحده از تروریسم نظامی برای مقابله با رقبای خود در سطح جهانی استفاده کرده و استفاده می کند و شاید برای ساده کردن ماجرا بتوان به تشکیل گروه تروریستی القاعده برای مبارزه با حضور شوروی سابق در افغانستان در این راستا اشاره کرد.

ایالات متحده حتی برای توجیه حضور خود در عراق اقدام به تشکیل گروه تروریستی داعش نمود.

امروزه ایالات متحده روش های دیگری برای ترساندن کشورهای دیگر ووادار کردن آنها به تمکین به اهداف ایالات متحده استفاده می کند. 

آمریکا خواستار قطع خرید نفت از ایران - اسپوتنیک ایران
هشدار آمریکا به کشورهای وارد کننده نفت ایران

یکی از جدید ترین روش های آمریکا همان اقداماتی است که در مقابل کشورهایی که تصمیمات داخلی آمریکا برای تحریم دیگر کشورها را قبول ندارند انجام می دهد.

طبق همه قوانین و مقررات وتوافقات بین المللی فقط کشورها ملزم به رعایت تریم های سازمان ملل می باشند و نه تصمیمات کنگره ویا رئیس جمهوری آمریکا.

امروزه ایالات متحده نه فقط کشورهای مخالف با سیاست های آن را تحریم می کند بلکه دیگر کشورها و موسسات و اشخاص که تحریم های آمریکا را قبول ندارند را نیز تحریم می کند و در واقع تحریم ها به یک نوع سادیسم برای این کشور تبدیل شده که توسط آن اقدام به ایجاد رعب و وحشت اقتصادی در میان دیگران می نماید.

با توجه به اینکه ایالات متحده از این ابزار بر علیه همه کشورهای جهان استفاده می کند می توان گفت دیگر ماجرای تحریم های ایالات متحده فقط به ایران و یا روسیه ویا… بر نمی گردد بلکه کل جهان را در بر گرفته وبه نوعی تروریسم اقتصادی بین المللی تبدیل شده که ایالات متحده برای منافع خود از آن استفاده می کند.

آیا وقت آن نرسیده که جامعه بین المللی دست به کار شود و با این تروریسم اقتصادی مقابله کند.؟

شاید اگر الآن جامعه جهانی دست به کار شود فرصت اینکه بتوان با این تروریسم مقابله کرد اما اگر این تروریسم اقتصادی نهادینه شود دیگر خلاصی از آن مانند خلاصی از القاعده و داعش خواهد بود.


نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала