دیابت و حسگر سه بعدی

© East News/Media for Medical/UIGبیماری دیابت
بیماری دیابت - اسپوتنیک ایران
اشتراک
حسگرهایی برای نظارت دائمی بر گلوکز ساخته شده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ساینس دیلی»، در دانشگاه ایالتی واشنگتن با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی، حسگرهایی برای نظارت مستمر بر گلوکز ساخته شده است. با کمک این حسگرها می توان خیلی آسان به اندازه گیری قند خون بیماران دیابتی پرداخت.

سیستم های موجود نظارت مستمر بر گلوکز مقرون به صرفه نیستند. این سیستم ها معمولا با استفاده از فرایندهایی مانند فتولیتوگرافی یا چاپ سیلک تولید می شوند. این کار باید در اتاق های پاک انجام شود و مستلزم تدابیر امنیتی برای جلوگیری از مسمومیت کارکنان است. علاوه بر این در جریان تولید ضایعات بسیاری ایجاد می شود.

شیر ضد دیابت - اسپوتنیک ایران
شیر ضد دیابت

در حال حاضر بیماران دیابتی برای اندازه گیری قند خون ناچار هستند با سوراخ کردن انگشت، از خون خود نمونه گیری کنند و این شیوه تهاجمی یکی از بخش های ناخوشایند زندگی بیماران دیابتی است.

محققان با استفاده از تکنیک direct-ink-writing توانستند الکترودهای حسگر گلوکز با انعطاف پذیری بالا تولید کنند. برای این منظور، نوعی جوهرکامپوزیتی از جنس کربن و آنزیم با استفاده از نازل روی یک بستر کاغذی چاپ می شود. از آنجا که این تکنیک امکان چاپ بسیار دقیق مواد را فراهم می کند، الکترودهای ظریف تولید شده کارآیی بالاتری در تشخیص گلوکز دارند. این افزایش دقت حسگرها امکان استفاده از روش های غیرتهاجمی را برای اندازه گیری گلوکز در اختیار می گذارد.

علاوه بر این، استفاده از فناوری چاپ سه بعدی امکان ساخت الکترودهای سفارشی برای هریک از بیماران را نیز فراهم می کند. محققان امیدوارند با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی بتوانند تمام اجزای سیستم نظارت مستمر بر گلوکز را در یک مرحله تولید کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала